„V reálu je to tak, že ne každý rodič u svého dítěte rozpozná nadprůměrný intelekt. Jiní rodiče se zase domnívají, že jejich potomek rozhodně geniální je a naší kliniku taky navštěvují," uvedl Jan Kulhánek z pražské ambulance klinických psychologů Psychoterapie Anděl.

Podle Kulhánka pak správnou odpověď dají až příslušný soubor testů. „Diagnostika pak mnohdy ukáže, že mít geniální dítě je pouhým přáním rodičů či spíše jejich ambicí," podotkl oslovený psycholog.

Hrozí konflikt s učiteli

Prvotní znaky nadprůměrného intelektu se u dítěte podle psychologů projevují už v předškolním věku. Pro rodiče tak nastává jistý problém.

„Zvažují, jaký typ školy by byl pro dítě nejvhodnější, to aby takříkajíc nezakrnělo. A když už v té škole je, může nastat další problém," vysvětloval psycholog Kulhánek s tím, že geniální dítě má velmi blízko ke konfliktům s učiteli, což někteří z pedagogů velmi špatně snáší.

„Genialita je u řady dětí spíše handicap. Například v sociální sféře už nejsou tak zdatní a pak je na rodině, jak svého potomka s mnoha jinými věcmi naučí zacházet," doplnil psycholog Jan Kulhánek.

Dívenka psychologa šokovala

Což potvrzuje Jitka Novotná, zástupkyně ředitele Základní školy v Mendelově ulici v Praze 4.

„Geniální děti jsou prostě jiné. Osud jim v něčem hodně přidal a taky v jiném ubral. V praktickém životě jsou pak někteří nepoužitelní, což nemyslím nijak pejorativně. Znám případy, kdy chodící dětská encyklopedie si třeba neuměla dlouho zavázat ani tkaničku, nebo byla manuálně jinak méně zručná," řekla zástupkyně ředitele.

Kdo by čekal, že děti s nadprůměrným intelektem se zřejmě rodí jen intelektuálům, může být překvapen. Alespoň podle psychologa Kulhánka.

„Vzpomínám si na devítiletou dívenku, která se na naší klinice léčila s psychickým problémem, konkrétně s prudkými návaly vzteku. Pocházela ze sociálně slabé rodiny, tudíž byla poměrně zanedbaná," ohlédl se v čase Jan Kulhánek.

Přítomnost je prý už ale zcela odlišná. A stačilo k tomu pouhých čtrnáct dní. „Změna prostředí udělala své a dívenka se stále víc osmělovala. Pak si ode mne půjčila elektronický diář a za několik minut jeho funkce perfektně ovládala. To mě trochu šokovalo. Průměrně inteligentní jedinec by na to potřeboval mnohem víc času," dodal psycholog.

Gymnázium pro malé génie

Z této dívenky by měl jistě radost Tomáš Blumenstien, předseda společenské organizace Mensa ČR. Ta sdružuje osoby s nadprůměrnou inteligencí a vůbec pro ně pořádá různé aktivity. „Určitě bude dobře, když se naše školství geniálním dětem bude patřičně věnovat. Protože to později bude mít obrovský společenský přínos," sdělil Blumenstein.

Podle předsedy Mensy ČR už vlastně existuje pro tyto děti osmileté gymnázium ve Španielově ulici v Praze 6 Řepích. „Maximální péče v osobnostním rozvoji pak u těchto jedinců může přinést jen pozitiva například nějaký projekt, nebo vynález dá práci i několika tisícům lidí," konkretizoval Tomáš Blumenstein.

Práci ale nejdřív dá geniální dítě řádně zvládnout. Alespoň podle Lucie Burešové, předsedkyně Klubu rodičů dětí s nadprůměrným intelektem. „Oficiálně jsme intelekt našeho osmiletého syna nezjišťovali, ani jsme nenavštěvovali psychologickou poradnu. Je ale fakt, že jsme s chlapcem jisté problémy měli," svěřila se Lucie Burešová.

Syn se podle matky nejdříve oproti svým vrstevníkům silně vymezoval, nudil se s nimi. „Teď už je víceméně vše v normálu, a řešíme spolu běžné problémy, jako mají i jiné děti," doplnila předsedkyně Klubu matek. Své poznatky si prý pak vyměňují na občasných společných setkáních.

Geniální dítě geniálním zůstane

„Geniální dítě geniálním zůstane. Rodičům by to nemělo být na obtíž a dítěti by zase neměli být na obtíž nesoudní rodiče, kteří z dítěte génia chtějí mít," upozornila Martina Vieweghová z ambulance klinických psychologů Psychoterapie Anděl.