VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Malou Stranu protne nová linka minibusů. Místo slíbeného elektromotoru zatím bude nafta

Malá Strana - Po letech se splní přání mnoha pacientů nemocnice pod Petřínem. Malý autobus je odveze z Malostranského náměstí až k nemocnici.

12.10.2009
SDÍLEJ:

PACIENTI SI JE CHVÁLÍ. Minibusy se už osvědčily na Karlově v Praze 2. Linku využívají často pacienti zdejších nemocnic.Foto: DENÍK/Jiří Koťátko

Nemocnice pod Petřínem je jediná v metropoli, ke které nejezdí hromadná doprava. Navíc leží na kopci, takže je pro mnohé pacienty těžko přístupná. To se změní tento týden.

Od pátku 16. října bude k nemocnici jezdit pravidelná minibusová linka z Malostranského náměstí.

ČTĚTE TAKÉ:Minibusová linka protne Malou Stranu

„Nedostatečné obsloužení některých míst MHD nejvíc pociťují senioři a handicapovaní, kterých žije v Praze 1 víc než 7000. Praha 1 proto zadala studii, která navrhla zřízení pěti linek ekologických minibusů vhodných pro tělesně postižené. Pilotní linkou má být právě ta z dolní části Malostranského náměstí k nemocnici,“ informoval Deník bývalý místostarosta Prahy 1 Karel Koželuh (TOP 09).

Nová linka bude jezdit každých patnáct minut. Praha 1 hradí jen některé technické investice, například stojany na zastávkách.

Ekologické budou až později

Minibusy pro 15 sedících a 25 stojících lidí měly být ekologické – poháněné elektromotorem. Nejméně do ledna je nahradí klasický naftový autobus.

„Dopravu v metropoli organizuje společnost ROPID, která na základě výběrového řízení vybrala za provozovatele pražský dopravní podnik. My měly za úkol pouze připravit zastávky,“ říká starosta Prahy 1 Petr Hejma (ODS). „Dopravní podnik se zavázal, že do 15. října dodá elektrobusy. Nyní jsem se ale dozvěděl, že toho nejsou v požadovaném termínu schopni,“ dodal.

„Elektrobusy zatím nemáme,“ přiznává dopravní ředitel dopravního podniku Petr Blažek. Podle něj nesmí být vůz delší než 7,5 metru, aby bezpečně projel úzkými a klikatými uličkami. Na trhu teď ale není dopravní prostředek, který by vyhovoval a měl ekologický pohon. Chybou dopravního podniku podle všeho bylo, že si to neověřil předtím, než se přihlásil do výběrového řízení.

„Měli jsme dvě možnosti. Buď posunout termín spuštění linky na jaro, nebo dočasně využít dieselový minibus. Vnímám potřebu ekologičnosti, ale i tohoto spoje. Proto jsme výjimku akceptovali,“ vysvětluje Hejma. Do tří měsíců by měl do Prahy dorazit z Itálie nový krátký vůz už s ekologickým pohonem.

Uamerické ambasády zastavit nesmí

Zřízení linky předcházely i další komplikace. Minibusy mají projíždět ulicí Tržiště, kde sídlí americká a irská ambasáda, takže tu platí zvýšená bezpečnostní opatření. „Respektovali jsme požadavky ochranného útvaru ústavních činitelů, který zde hlídkuje, a proto zde nakonec nebude zřízena zastávka, i když by se sem hodila,“ říká Koželuh.

„Linka bude mít dvě zastávky na Malostranském náměstí, jednu před německou ambasádou a další u nemocnice. Pojede ve všední dny,“ dodal mluvčí Prahy 1 Alexandr Koráb.

Nemocnice pod Petřínem vítá linku s nadšením. „Velmi to pomůže našim starším pacientům a méně pohyblivým lidem,“ říká vedoucí provozně technického úseku nemocnice Vlastimil Šipl.

Zeptali jsme se vás:

Pomůže Pražanům nová minibusová linka v centru metropole?

Jan Klouček, Praha 8
Zejména pro starší lidi to bude určitě přínos. Mně ale nevadí chodit pěšky, a tak místo čekání na autobus raději těch několik set metrů popojdu. Trochu se obávám, aby se z toho nestal levný turistický autobus.

Jan Laštůvka, Praha 6
Je pravda, že v centru města není dopravní obslužnost MHD moc dobrá. Zastávky jsou od sebe dost daleko, hlavně na Malé Straně, na Hradě a na Starém Městě. Když to budu potřebovat, taky se svezu.

Petr Baroch, Praha 11
V centru je podobných linek potřeba. Některé části jsou zatím dostupné pouze pěšky, a to může být pro mnohé překážkou. A když nová linka povede k nemocnici, má zcela určitě své opodstatnění.

Alena Matiolli, Praha 1
V centru bydlím a pohybuji se zde denně. Když se potřebuji dostat z Malé Strany na Staré Město, trvá mi to pěšky stejně dlouho, jako MHD. Pražská doprava má trhliny, které by minibusové linky mohly vyřešit.

Jaroslav Klas, Praha 7
Pracuji blízko svého bydliště, a tak městskou hromadnou dopravu využívám zřídkakdy. Raději chodím pěšky. Ale pro starší nebo méně pohyblivé lidi to určitě výhodné bude. Akorát by měla být MHD levnější.

Autor: Jan Piroch

12.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. 21.10.2017
25

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Ilustrační foto.
18

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení