Krajské ředitelství policie hlavního města Prahy prozatím disponovalo pouze jedněmi přenosovými vahami, které jsou v provozu od roku 1997, čemuž odpovídá i jejich opotřebení. „Cílem nasazení vah je zvýšit bezpečnost silničního provozu a efektivněji tak bojovat s jízdou přetížených vozů na území hlavního města Prahy," uvedl primátor Tomáš Hudeček.

Kontrolní vážení je jednou z činností zajišťujících bezpečnost v dopravě podle zákona o pozemních komunikacích, kterou v součinnosti s Dopravním inspektorátem PČR a Celní správou ČR zajišťuje i Technická správa komunikací jako správce většiny komunikací na území hlavního města.

Značné materiální škody na pozemních komunikacích

„Přímým důsledkem přetěžování nákladních vozidel je nejenom ohrožení bezpečnosti silničního provozu, ale především značné materiální škody na pozemních komunikacích. Projevuje se to zejména poškozením vozovky formou tak řečených vyjetých kolejí, či výmolů a děr, které mohou být pro ostatní účastníky silničního provozu velkým rizikem," říká Ladislav Pivec, šéf TSK.

Takto přetížených nákladních automobilů a souprav nad 12 tun monitoruje na jednotlivých automatických stanovištích WIM (weight in motion vážení za pohybu) jen kolem pěti procent z celkového počtu projíždějících těžkých nákladních vozidel.

Pro monitorování hmotnosti vozidel se v Praze používá i systémů vysokorychlostního vážení. Vysokorychlostní váhy jsou už ale zabudovány přímo ve vozovce. Na území Prahy je v současnosti instalováno sedm těchto zařízení a to na vybraných hlavních vjezdových komunikacích do Prahy.