Ačkoliv podle poslanců nemá pražský dopravní podnik nárok vybírat od zákonodárců jízdné, dokud si výhodu sami nezruší, hlavní město se stále pokouší je o ni připravit.

V pátek chtějí pražští radní na mimořádném zasedání vyjmout poslance a senátory z tarifu, který jim umožňuje cestovat zdarma.

„Všichni hovoří o tom, jak je to marginální a triviální problém. Tak nerozumím tomu, proč by měl být problém zákon změnit,“ sdělila včera náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK-ED). Doplnila, že Praze je lhostejné, zda si budou poslanci a senátoři platit jízdenky ze svého, nebo zda si je nechají ve sněmovně proplatit. „Jde o to, aby náklady nenesl soukromý dopravce, kterým dopravní podnik je,“ zmínila náměstkyně.

Ten už vyčíslil ztrátu zhruba na 1,3 milionu korun ročně.

Změňme zákon

Reedová zároveň oznámila, že všem předsedům poslaneckých a senátorských klubů rozešle dopisy se žádostí o podporu novely zákona, která by upravila poslanecké výhody. „Už jsem ji i vypracovala. Stačí pouze, aby ji schválili. Nemůžeme vést zákopovou válku. Musíme se dohodnout,“ uvedla Reedová.

Samotní poslanci z návrhu primátorovy náměstkyně nejsou nadšeni z různých důvodů. „Budeme se zamýšlet nad návrhem celkové úpravy poslaneckých náhrad včetně cestovného. Přijde mi ale zvláštní, že ten návrh předkládá náměstkyně primátora, která má v Praze nárok na služební auto s řidičem a městskou hromadnou dopravu zdarma. Podle mne by se paní Reedová měla se stejnou vervou věnovat i členům zastupitelstva hlavního města a jejich výhodám,“ komentoval pražský návrh předseda poslaneckého klubu ČSSD Michal Hašek.

Divné počty

Podle pražského poslance Františka Laudáta (ODS) je chování Prahy nešťastné a povede pouze k větší averzi vůči pragocentrismu: „Mně osobně by placení lístků v MHD nevadilo. Ředitel dopravního podniku má ovšem nějaké divné počty. Domnívám se, že většina poslanců stejně jezdí auty. Magistrát by neměl vytvářet takovéhle pseudoproblémy.“

Podle poslance Tomáše Kladívka (ODS) by byla pro placení jízdného většina pražských poslanců. „Vždy jsem hlasoval pro to, aby se jízdné platilo.“

Zákon o poslaneckých výhodách, který umožňuje zákonodárcům jezdit v městské hromadné dopravě zdarma, je v legislativě zakotven od roku 1918. Iniciativa Reedové se opírá o listopadové rozhodnutí soudu, kdy se soukromý dopravce společnost Student Agency přela s dvěma poslanci. Podle rozhodnutí soudu nemůže být soukromý dopravce nucen někoho vozit zadarmo.

EVA BENEŠOVÁ, KATEŘINA PERKNEROVÁ

Kalousek: Já si štípnu

Ve středu 19. března se ve sněmovně opět hovořilo o bezplatném cestování poslanců pražskou hromadnou dopravou. Náměstek primátora Rudolf Blažek obhajoval magistrátní novelu zákona o pražské taxislužbě, která prodlužuje lhůtu na udělení pokuty za porušení cenové vyhlášky až na pět let.

Před hlasováním vystoupil poslanec ČSSD Stanislav Křeček s kritikou náměstkyně primátora Pavla Béma Markéty Reedové (SNK-ED), která přišla s návrhem na zrušení bezplatného jízdného pro zákonodárce. „Zákon platí pro všechny. Nemyslím, že by paní náměstkyně měla mluvit do rozsahu práv a povinností zákonodárců,“ uvedl Křeček.

Na to se do rozpravy přihlásil ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL). „Zákon slutečně platí pro všechny, ale také platí zákony slušnosti. Proto s dovolením vzkazuji paní náměstkyni, že já si štípnu,“ řekl Kalousek.

Blažek se poté od Reedové distancoval s tím, že jde o její soukromou iniciativu, s níž nemá zastupitelstvo, v němž má ODS většinu, nic společného.

Blažkem navrhovaný zákon o zpřísnění cenových pravidel pro pražské taxikáře poté sněmovnou prošel.

(kp)