Podle náměstka primátora pro územní plán Tomáše Hudečka (TOP 09) se jedná „o předehru ke spuštění zklidnění magistrály". Pokud by se zkušební režim na severojižní spojnici města osvědčil, zúžení by se testovalo i při plném provozu, tedy ne jen v době letních prázdninových měsíců, a v budoucnu by se stalo běžnou praxí.

„Omezení provozu na magistrále bude od Argentinské ulice až po Spořilov," popsal Hudeček s tím, že toto opatření pomůže městu ověřit výpočty dopravních modelů, které v současnosti od dopravních odborníků má.

S testováním takového dopravního režimu souhlasí i iniciativa Auto*Mat, která se spolu s dalšími sdruženími a některými městskými částmi zasazuje o humanizaci, zklidnění magistrály. „Prázdninové zúžení na dvakrát dva pruhy je dobré v tom, že se zanalyzují data dopravy v okolí," uvedl Vít Masare z Auto*Matu. „Ale je to vytržené z kontextu," pokračoval. Podle něj může takovéto opatření způsobit hodně potíží, protože právě na období letních prázdnin je v okolí magistrály naplánována spousta uzavírek, jako například uzavírka v Michelské či Vinohradské ulici.

„Každá změna v dopravě je jistým způsobem v prvním měsíci šok. Ale uzavírek bude v okolí zúženého úseku hodně a řidiči, kteří budou volit kvůli jinému režimu na magistrále jinou cestu, nebudou mít moc možností," upozornil Masare.

Zúžení není jediná novinka, která severojižní magistrálu v budoucnu čeká. V souvislosti s dokončením a otevřením tunelu Blanka a s plány Prahy provoz na severojižní spojnici zklidnit a vytvořit z ní městskou třídu má magistrála získat novou podobu.

Dopravní řešení

Návrhů na dopravní řešení je hned několik. Zatímco v minulosti se uvažovalo o zahloubení magistrály pod zem prostřednictvím tunelu či její přeložení za budovu Národního muzea, nyní objevila další varianta, a sice že by kolem muzea a Státní opery vznikl kruhový objezd.

„Inspiroval mě model z Londýna, kde podél bloku budov vedou jednosměrné silnice," popsal vizi Hudeček. „Návrh je zatím ve fázi zpracovávání studie a první konkrétní rozhodnutí se dá čekat až na podzim," dodal náměstek.

Varianta, kterou Hudeček představil, je pro iniciátory za humanizaci magistrály zajímavá, ale jejich vize se ubírají jiným směrem. „Oceňujeme podnět města, že chce konečně s magistrálou něco dělat, ale jsou to spíše taková tápání a pokusy nadhodit toto téma do veřejné diskuze," komentoval Masare s tím, že iniciativou zainteresovaných stran je, aby se zrealizovaly změny, které by byly proveditelné v krátkém časovém horizontu a měly by dlouhodobější dopad. Jako příklad uvádí vytvoření a znovuobnovení přechodů pro chodce na stopě severojižní spojnice.

„Jsou to takové první kroky, které přispějí ke zklidnění magistrály. Například v Legerově ulici, pokud chcete přejít z jedné strany na druhou, tak musíte jít několik bloků, než narazíte na přechod," dodal.

Čtěte také: Magistrála v tunelu pod zemí? Nejspíš ne