Severojižní magistrála by se měla mezi Václavským náměstím a Národním muzeem v zúžené podobě za čtyři roky přesunout do prostor za historickou budovu.Nabízí se nadzemní i podzemní vedení silnice. Větší šance má podle zjištění Deníku zabudování do čtvrtkilometrového tunelu. Ten by začínal v parku za Muzeem a ústil do stávající magistrály v blízkosti hlavního nádraží.

Zúžení a přeložku dopravní tepny umožní podle zastupitelů i dopravních odborníků dobudování městského okruhu a hlavně silničního obchvatu kolem Prahy, s čímž se počítá v roce 2012.

Spíše tunel

Už příští týden proběhne jednání zástupců Prahy a státu, kteří budou řešit trasu magistrály a financování celé stavby. „Město se kloní spíše k tunelové variantě,“ sdělil radní odpovědný za dopravu Radovan Šteiner. „Vnímáme, že pro Prahu je důležité dát magistrálu pod zem,“ řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Zatím nikdo nechce vyčíslit přesné náklady, ty se ale budou pohybovat v řádech stamilionů korun, možná několika miliard. „Celkové náklady je předčasné odhadovat, záleží na konkrétní variantě,“ pokračoval radní, podle kterého se Praha bude na financování určitě podílet.

S tím počítají i představitelé státu. „Mohla by to být sdružená investice státu a metropole,“ myslí si náměstek Hodač. Mluvčí ministerstva Karel Hanzelka Deníku potvrdil, že variant vedení magistrály u Muzea a úhrady stavby stále zůstává několik.

Spory městských částí

Do debat o podobě rušné silnice se vložily i městské části. Zatímco Praha 1 projekt vítá, Praze 2 se nelíbí.

Radní první městské části chtějí příští týden přesvědčit zastupitelstvo, aby schválilo podnět pro změnu územního plánu, což je nutná podmínka pro jakékoli úpravy.

„Chceme tak podpořit vznik široké diskuse o projektu přeložky magistrály za Muzeum, který je podle nás správný. Zatím se nekloníme k povrchové či podzemní variantě, necháme to na dalších veřejných i odborných studiích,“ sdělil Deníku místostarosta Prahy 1 Karel Koželuh.

Podle opozičního zastupitele Věci veřejné Jaroslava Škárky by zúžení magistrály a její svedení do tunelu zlepšilo situaci obyvatel v lokalitě a vedlo by k celkovému zklidnění Václavského náměstí.

Praha 2 chce nový most

Opačný názor však zastávají na radnici Prahy 2. Podle místostarosty Václava Vondráška podzemní i nadzemní vedení magistrály za Muzeem zatíží druhou městkou část.

Související dopravní řešení, jako jsou například nové křižovatky, prý odvede hustou dopravu do oblastí kolem magistrály, tedy například do ulic Rumunská, Vinohradská či na náměstí Míru.

Vondráška nabídl řešení. „Je nutné postavit nový most v území ohraničeném Výtoní a Barrandovským mostem a také změnit současnou úpravu magistrály semafory na Praze 2, což dopravu zdržuje,“ řekl Deníku.