„Kromě zachování jsme navíc doporučili, aby technická správa komunikací hlavního města (TSK) zpracovala studii humanizace Legerovy ulice v návaznosti na zprovoznění Městského okruhu a studii řešící magistrálu od Nuselského mostu dále do centra města,“ řekl o výsledku jednání předseda výboru a zastupitel David Vodrážka (ODS).

Původně to ale vypadalo, že bude silnice v Legerově ulici opět rozšířena na čtyři pruhy. Zpráva, kterou předložil 1. náměstek TSK Ladislav Pivec, totiž návrat k původnímu stavu doporučovala.

„Došlo k dílčímu zhoršení v plynulosti dopravy, celkově se ale nejednalo o zásadní změnu,“ sdělil Pivec. Právě tvrzení, že zúžení Legerovy ulice zhoršilo dopravní situaci na okolních komunikacích, ale rozčílilo starostku Prahy 2 Janu Černochovou.

„Nikde nejsou žádná fakta, že to způsobilo právě zúžení. Navíc průzkumy byly vedeny jen dva měsíce po změně v ulici. V té době zde bylo také několik jiných faktorů, například porucha vody v Bělehradské, opravy části komunikací a podobně. Ta čísla TSK mě rozhodně nepřesvědčila,“ reagovala starostka.

Faktem dále zůstává, že výbor sice odhlasoval zachování stávajícího stavu, ale poslední slovo bude mít magistrát. Ten by však měl toto doporučení akceptovat.

„Legerova ulice je nejšpinavější v Praze, nedá se zde dýchat a kvůli hluku se ani lidé nemohou slyšet. Není normální, aby rychlost dopravy byla důležitější než zdraví obyvatel Legerovy ulice,“ argumentovala pro zachování zastupitelka a členka dopravního výboru (DV) Petra Kolínská (SZ).

Ta upozornila, že porovnání bylo pouze krátce po zavedení změny, a to je podle jejích slov málo. S tím souhlasil i zastupitel a člen DV Jiří Witzany (SNK ED) „Musíme se vrátit na začátek a uvědomit si, proč jsme k tomuto opatření přistoupili. Byly zde vysoce překračovány limity škodlivin v ovzduší, přitom zde žijí lidé, kteří mají právo na život ve zdravých životních podmínkách. Řešení tedy není říct, zkusili jsme to a vrátit se zpět. Naopak lepší je dopravu ještě více regulovat pomocí semaforů,“ upozornil.

Pruh se musí využít

Witzany dále připomněl, že současný stav v Legerově ulici zdaleka není ideální a pruh, který je uzavřený, by se měl využít k jiným účelům. S tím vedení Prahy 2 dlouhodobě počítá. „Může být využit jako takzvaný záliv, kde budou moci zastavit auta a například vyložit nákup, chtěli bychom sem dostat také nějakou zeleň. Těch nápadů je hodně, jen potřebujeme vědět, že Legerova ulice nebude opět rozšířena,“vysvětlila starostka Černochová, která souhlasila, že současné betonové bloky ulici hyzdí.

Při jednání se opět dostalo také na umístění semaforů na magistrálu v místě, kde se kříží s ulicí Wenzigovou, tuto možnost naopak technická správa komunikací podporuje. Do Legerovy ulice by pak byl vždy vpuštěn pouze určitý počet aut, který by tu plynule projel.

Na jednání výboru se dostavili také zástupci Prahy 4. Ty naopak rozšíření magistrály podporují. Společně s Prahou 2 v podstatě po celý rok vedou o Legerově ulici spor a mediální boj. Ve čtvrtek to ale vypadalo, že by mohly obě strany zvážit společný postup. „Už dva roky žádáme, aby byl provoz na magistrále řešen z úrovně magistrátu, který by měl najít pro auta jiné kapacitní spojení,“ připomněl zástupce starosty Prahy 4 Martin Hudec (ODS).

Částečné zklidnění město slibuje po dokončení komplexu Blanka, ale kritici tvrdí, že to nebude mít vliv.