Nápad se zrodil v jejich hlavách zhruba před rokem. Nově ale mají stranického spojence v osobě pražského zastupitele Lukáše Kauckého, který se pokusí nápad proměnit v regulérní projekt hlavního města. Starosta nuselské radnice Petr Štěpánek (Strana zelených/Trojkoalice) se k návrhu zatím nechce vyjadřovat.

Loni na jaře přirovnal Štěpánek magistrálu k Berlínské zdi, která rozděluje čtvrtou pražskou část na dvě nekomunikující poloviny. A navrhl situaci vyřešit vybudováním povrchových křižovatek s tramvajovými tratěmi na dvou místech ulice 5. května, které by řídily semafory. Štěpánkův plán si vysloužil ostrou kritiku nejen z řad opozice, ale i od koaličního vedení radnice z ODS.

Letos v únoru pak schválili pražští radní koncepční studii k rekonstrukci čtveřice komunikací v okolí ulice 5. května, kterou vypracoval městský Institut plánování a rozvoje. Studie křížení s tramvajemi neřeší, počítá ale se zúžením vozovky v ulici Táborská, rozšířením prostoru pro MHD i cyklisty a celkovým „zpříjemněním“ dotyčné lokality.

Komunální politici ze Čtyřky mají výhrady i k této koncepci a většina tamních radních žádá její přepracování, mimo jiné kvůli „úbytku parkovacích míst a zrušení dvou podjezdů pod magistrálou“.

Zahloubení magistrály zlepší život místním

Sociální demokraté z Prahy 4 nabízejí tunelovou variantu částečně jako alternativní řešení, které by mělo výrazně zlepšit život obyvatelům v okolí rušných komunikací v čele s ulicí 5. května, kudy vede hlavní dopravní tepna do centra přímo pod okny obytných činžáků.

„Díky zahloubení by odpadlo dilema, jestli vést nebo nevést tramvajové koleje přes magistrálu,“ zdůrazňuje jeden z propagátorů zahloubení a šéf klubu ČSSD v Praze 4 Petr Horálek. Jeho stranický kolega, pražský zastupitel a náměstek ministra zahraničí Lukáš Kaucký iniciativu podporuje.

„Budu prosazovat, aby měla příprava projektové dokumentace k zahloubení této části magistrály pevnou položku v městském rozpočtu už pro příští, nebo nejpozději ten následující rok,“ uvedl Kaucký. Příprava projektu by podle jeho odhadů vyšla na několik milionů korun ročně. Samotná stavba by stála řádově miliardy a trvala určitě několik let.

„Nevidím moc alternativ. Ani po dostavbě městského okruhu nelze očekávat výrazný úbytek aut na magistrále. Zájem o hromadnou dopravu je sice také velký například metro C jezdí ve špičce v intervalech na hraně bezpečnosti. Individuální automobilismus ale určitě není na sestupu,“ argumentuje Kaucký.

Délka trasy závisí na projektu a penězích

Starosta Prahy 4 Petr Štěpánek odmítl plán komentovat, dokud nebude mít jasnější obrysy. „Kolegové z ČSSD mají hodně nápadů, zvlášť před volbami, zatím toho ale pro řešení dopravních problémů moc neudělali. To platí i pro záměr zastřešení Spořilovské, o kterém jsme jednali s městem a který má už konkrétní podobu,“ říká starosta. Socialisté ze čtyřky nicméně nepopírají, že od nápadu k tunelu je daleko.

„Samozřejmě v tuto chvíli nevíme, kde by přesně mohl začínat a končit. Jestli by ústil u Hvězdovy ulice na Pankráci nebo třeba až na Kačerově. To by záviselo na výsledku projektu a hlavně na penězích,“ konstatuje Petr Horálek.