Celkem je v depozitáři či ve vozovém parku pět železničních salónních vozů, které v různých etapách sloužily československým prezidentům pro jejich jízdy po domovině i do zahraničí. Z této pětice salónních vozů jsou tři provozuschopné.

Nejstarší z vagonů se vyrobil ještě za dob monarchie v roce 1909 v Ringhofferově továrně v Praze na Smíchově. Salónní vůz Františka Ferdinanda d‘Este s označením Aza 1-0086 však používali následovníci císaře po vzniku Československa. Ve 30. letech byl pro potřeby prezidentů modernizován. Podobně jako univtř "rakousko-uherského" vagonu se lidé mohou ponořit do prvorepublikové historie ve voze Aza 1-0080 z roku 1930, jehož prominentním cestujícím byl Tomáš Garrigue Masaryk, pro něhož to byl symbolický dárek k osmdesátinám. TGM - na tehdejší dobu - velmi luxusním salónním kupé dojel nejdál až na francouzskou Riviéru.

"V květnu 1945 se vracel vozem Aza 1-0080 do Prahy prezident Edvard Beneš s chotí," prozradil v tiskové zprávě Karel Ksandr, ředitel NTM. Součástí speciálního vlaku jsou rovněž mladší vagony, poplatné době vzniku a jejich uživatelům. Vůz Salon 001 vyrobili soudruzi pro komunistické prezidenty v roce 1968. "S ním cestoval v říjnu 1968 z Bratislavy do Prahy na oslavy 50. výročí založení republiky a ustavení federace prezident Ludvík Svoboda," sdělil ředitel Ksandr s tím, že další zajímavé informace se dozvědí návštěvníci díky výstavě v jednom z vagonů Prezidentského vlaku.

Rudou kapitolu československých dějin připomíná také lokomotiva T478 s komunistickou hvězdou na čele. Služební vlaky, které byly vyrobené ve vagonce Görlitz v bývalé NDR, za normalizace využívali prezidenti hlavně k cestám po Evropě. Údajně nejvzdálenější bod, kam vagony plné nejnovější socialistické módy doputovaly, se nachází na Slovensku.

V Čierne nad Tisou měl údajně na konci července 1968 tehdejší generální tajemník ÚV KSČ podlehnout Leonidu Brežněvovi, který se snažil spolu se soudruhy z Moskvy zastavit reformní proces v malé zemi uprostřed Evropy. Brežněv se snažil "přivést k rozumu" Dubčeka právě během tzv. "vagonovém jednání". Ale tato čtyřdenní schůzka zůstává i nyní pro historiky obestřena tajemstvím.

A jaký je jízdní řád Prezidentského vlaku?

První oficiální veřejná prezentace se koná v areálu brněnského výstaviště v pátek, během července zavítá i za hranice až do Košic. Při cestě zpět navštíví historické vozy nádraží ve Zlíně, Olomouci, Pardubicích či Plzni. Na konci prázdnin zastaví v konečné stanici na pražském Masarykově nádraží. Ale pozor! Organizátoři upozorňují, že přesuny vlaků veřejné nebudou, takže stát se na chvíli prezidentem putujícím republikou ve služebním vlaku nepůjde.

"Jako národní dopravce chceme široké veřejnosti připomenout, že železnice hrála v historii samostatné československé republiky velice významnou roli. Proto jsme se stali partnerem tohoto atraktivního projektu a zároveň do něj vložili i své dlouholeté zkušenosti. Postaráme se o samotnou jízdu vlaku po republice,“ uvedl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu. Štěpán dodal, že kromě vypravení Prezidentského vlaku plánují ČD k 100 letům Československa také další jízdy, které připomenou významné momenty z přelomového roku 1918.