Od dnešního poledne má Praha další přívoz. A ne jeden, rovnou dva. Díky nim dojde k propojení ostrovů a centra města s oblastmi Výtoně a Císařské louky. Přívozy jsou společným projektem radnic první, druhé a páté městské části.

Lodě se jmenují Alka a Blanice

Ten první s označením P4 popluje v dvacetiminutových intervalech z přístaviště Hollar na Střelecký ostrov, dále na Slovanský ostrov, Dětský ostrov a zpět. Provozovatel, kterým je stejně jako v případě dalších dvou přívozů na severu Prahy První všeobecná člunovací společnost (PVČS), nasadí na tento přívoz loď s názvem Alka, na kterou se vejde 11 osob. Od příštího roku přibude na trase přístaviště Národní divadlo.

S podstatně větší lodí se počítá na druhý přívoz s delší trasou s označením P5. Loď Blanice pro padesát osob popluje každou půl hodinu z přístaviště u Jiráskova nábřeží k botelu Admirál, dále na Výtoň a na Císařskou louku. Odtud se vrátí podél Yacht clubu Podolí. Na tamější náplavce bude zastávka na znamení. Ta se bude první týden testovat, zda o ní vůbec mají lidé zájem.

Přístaviště jsou u cyklostezek

Přívoz budou pravděpodobně hojně využívat i cyklisté a bruslaři, protože všechna přístaviště jsou napojena na cyklostezky. Provoz obou přívozů bude od 8 do 20 hodin. „Letos se stihne jen část sezony, oba přívozy si dají od 31. října zimní pauzu. Příští a každý další rok budou v provozu vždy od začátku dubna do konce října,“ sdělil Deníku starosta Prahy 1 Petr Hejma, který projekt přívozů inicioval.

Na lístky i na tramvajenky

Na každém přístavišti si mohou cestující zavolat převozníka i mimo plavební řád mobilem nebo akustickou signalizací lodním kruhem či zvonem. „Určitě však v takových případech nebudeme plout pro jednoho cestujícího, to spíše pro nějakou větší skupinu,“ vysvětlil Štěpán Rusňák z PVČS. Plavba na lodi není drahá.

Cestující mohou používat klasickou tramvajenku nebo přestupní lístek za 26 korun pro dospělé a 18 korun pro děti. Zákazníci mají také možnost zaplatit jízdné přímo na lodi. Za něj zaplatí dospělí 25 a děti 12 korun, ale tento lístek bude platný jen na přívozu. „Není možné použít SMS jízdenky, stejně jako nepřestupní lístky,“ řekl Filip Drápal ze společnosti Ropid, která dopravu v Praze organizuje.

Maminky s dětmi a sportovci ocení, že za převoz kočárků a jízdních kol nic nezaplatí. Roční provoz přívozu přijde na 4,2 milionu korun. Po čtvrtině z této částky uhradí magistrát, Praha 1, 2 a 5.

Dvě nové vltavské linky

Linka P4 zajistí spojení obou vltavských břehů a všech centrálních ostrovů.

Přístaviště Hollar je přístupné ze Smetanova nábřeží (nedaleko Národního divadla), přístaviště Střelecký ostrov leží na východním břehu ostrova nad mostem Legií v těsné blízkosti schodiště na most, přístaviště Slovanský ostrov-Žofín se nachází na západní straně ostrova na úrovni mostu z nábřeží, přístaviště Dětský ostrov je umístěno na jižním cípu ostrova v blízkosti lávky na Janáčkovo nábřeží a zajišťuje kvalitní napojení oblasti Smíchova. Linka P4 bude jezdit v intervalu 20 minut.

Linka P5 je zřízena především pro spojení obou vltavských břehů s ostrovem Císařská louka, který je v současné době spolehlivě dostupný pouze po mostě na jižním cípu ve směru od zastávky Lihovar.

Přístaviště Jiráskovo náměstí se nachází přímo pod Jiráskovým mostem, přístaviště Botel Admirál zajistí napojení smíchovské náplavky, přístaviště Výtoň je umístěno v sousedství stejnojmenné zastávky tramvajových linek a přístaviště Císařská louka leží na severním cípu ostrova. Linka P5 bude provozována v intervalu 30 minut.