Pilotní provoz centralizovaného on-line systému má začít v první polovině příštího roku. Cestující si budou moci v systému Lítačka nově zaregistrovat a jako doklad používat i bankovní platební kartu nebo InKartu Českých drah. V připravované mobilní aplikaci pak bude možné nakupovat jak jednorázové jízdenky, tak časové kupony, také spravovat svůj účet a mít vždy přehled o zaplaceném jízdném či jeho platnosti. Klasické papírové nebo SMS jízdenky přitom zůstanou v platnosti.

Nápad se líbí pirátům i primátorce, TOP 09 ne

Podle šéfky Prahy Adriany Krnáčové (ANO) bude systém mnohem pohodlnější a chytřejší. „Plníme tak náš slib Pražanům, že Lítačka bude smysluplný projekt, který se bude dál vyvíjet po funkční i technologické stránce. Dobití Lítačky bude například možné na webu či v aplikaci, a to bez nutnosti kupon nahrávat ve validátoru," řekla primátorka.

Opoziční Piráti novinku vítají. „Jsme rádi, že se postupuje rozumným směrem, který omezí vazby na jednoho dodavatele jako v případě Opencard za Pavla Béma. Stěžejní je pro nás kromě nezávislosti na dodavateli využívání standardizovaných technologií," uvedl Ondřej Profant z klubu Pirátů, podle kterého právě jeho strana podobný systém prosazovala už delší dobu. Top09 je kritičtější. „Pokud vím, rada schválila záměr na multikanál a od toho je k funkčnímu systému velmi daleko," uvedl Jiří Nouza.

Projekt MOS má na starosti městská firma Operátor ICT, ve spolupráci se společnostmi ROPID a IDSK a odborníky z Dopravního podniku a Českých drah. „Systém přinese mnoho změn a vylepšení v každodenním používání hromadné dopravy," připomněl Michal Fišer, generální ředitel společnosti Operátor ICT. Jednotný systém elektronického odbavení má být důležitým krokem k integrované dopravě pro Prahu a celý Středočeský kraj.

Praha počítá s investičními náklady projektu do 43 milionů. Kolem 20 milionů by měl stát přechod na nový systém. Na druhou stranu Město očekává díky centralizaci systému odbavení a díky efektivnějšímu prodeji jízdného úspory až 50 milionů ročně.