„Libeňský most je ukázka aktivismu, který lidem nepomáhá, ale zachovává jistý status quo. Tímto návrhem chci otevřít debatu o architektuře, zda Prahu zakonzervovat, nebo rozvíjet,“ řekl Stuchlík, který je místo poslance Patrika Nachera na prvním místě kandidátní listiny ANO pro říjnové volby na magistrát.
Zjevně se mu to podle reakcí na internetu povedlo. Most spojující Libeň a Holešovice byl přes řeku Vltavu postaven v roce 1928 a několik odborníků se přimlouvá, aby se z něj stala chráněná památka. Jenže Libeňský most mezitím ztrácí kondici, letos v lednu byl na měsíc dokonce uzavřen pro dopravu a musel být podepřen. Tématu se chopili politici a po letních prázdninách díky Stuchlíkovi a Pizingerovi opět ožilo.
„Proč se staví mosty jen pro dopravu, proč se na nich nemůže žít. Když sem se dozvěděl, se že má Libeňský most zbourat, chtěl jsem nabídnout alternativu a můj sen, že bych bydlel nad vodou. Proč by se na mostech nedalo také žít,“ sdělil architekt Pizinger, který upozornil, že jde jen o vizi, nápad do šuplíku a osobní pocit, nejedná se o plnohodnotný projekt.
Stuchlík slyšel o Pizingerově snu postavit někde obytný most při debatě s přáteli. Podle architekta, který osm let žil se zpěvačkou Bárou Basikovou a kvůli emigraci tvořil hlavně v zahraničí a v Česku provozuje studio Morix a zabývá se hlavně bytovým designem, by byla na novém Libeňáku zachována automobilová i tramvajová doprava.
Jezdilo by se pod novým domem a parkem, přízemní byty by chtěl Stuchlík nabídnout zdravotním sestrám, učitelům nebo policistům. V horních patrech by luxusní apartmány měla získat majetnější klientela. Z jejich prodeje by mohl být projekt nového Libeňského mostu financován.
Odklad řešení o několik let
„To je fakt haluz,“ divil se Stuchlíkově postupu architekt Matěj Žaloudek a kandidát Zelených do zastupitelstva hlavního města. Žaloudek kritizuje, že ve městě patřícím do seznamu UNESCO se nový most nenavrhuje tak, aby nějaký bezejmenný architekt oslovil kandidáta na primátora a ten řekl, tak jo. Lídr ANO však tvrdí, že přesnou podobu Libeňského mostu by určila až architektonická soutěž řádně vypsaná Prahou. Jana Černochová (ODS) Stuchlíkovy snové vize označila za výsměch všem Pražanům.
Magistrát původně chtěl na základě doporučení odborníků z Kloknerova ústavu ČVUT nahradit celé soumostí novou širší stavbou (aktuálně chce podle médií postavit nový 382 metrů dlouhý a 23 metrů široký Rohanský most, který by spojoval Jateční ulici v Holešovicích s Rohanským nábřežím a Urxovou ulicí v Karlíně). Jenže za záchranu hodnotného architektonického díla se postavila iniciativa s názvem Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat. Ačkoliv se jeden z pražských mostů kulturní památkou nakonec nestal, jednání o jeho rekonstrukci to oddálilo.
„Hnutí ANO a jejich kandidát na primátora se snaží zviditelnit. Bohužel návrh vytváří monumentální betonové dílo, které patří na periferii města a ne k historickému centru. Navíc vydat se úplně novou cestou by znamenalo odklad řešení o několik let. Praha potřebuje co nejrychleji postavit most z Holešovic do Karlína, který bude sloužit dopravě později při rekonstrukci jak Libeňského, tak Hlávkova mostu,“ tvrdí zástupce spolku Adam Scheinherr, pátý na kandidátce Praha sobě - občanské iniciativy konkurující Stuchlíkově hnutí i dalším politickým stranám.
Koupání pod Vyšehradem
ANO vyvolalo nedávno rozruch v metropoli jinými návrhy v oblasti architektury. Končící primátorka Adriana Krnáčová přišla s tím, že pod bývalým pomníkem sovětského vůdce Stalina na Letné by byla galerie. Zastupitelka Eliška Kaplicky Fuchsová by zase ráda přivedla k životu chobotnici, návrh budovy Národní knihovny od jejího zesnulého manžela Jana Kaplického na tom samém místě.
Dalším projektem Babišova hnutí by po komunálních volbách měla být plovárna na Vltavě v Podskalí. „Pražané se budou moci koupat ve Vltavě tam, kde je čistá, tedy ještě pod Vyšehradem. Vytvoří místo pro komunitní setkávání i pro snadné osvěžení,“ řekl Stuchlík. Nedaleká náplavka je přitom mezi Pražany už teď díky kulturními vyžití velmi oblíbená.