„Z Trojské ulice vyjíždím za prací do Dolních Chaber. Nelze se tam jinak dostat než objížďkou přes Holešovice a vrátit se přes Vychovatelnu na Kobyliské náměstí směr Chabry. Což pro jednu cestu znamená nějakých dvanáct kilometrů navíc," popisoval Václav Kadlec z Prahy 8 s tím, že stavbu nové kolejové trati coby profesí stavař přesto vnímá bez pocitu zlosti.
Méně trpělivosti však mají tamní obchodníci nebo majitelé restauračních zařízení. Stavba podle jejich slov do těchto míst lemovaných technikou a partami dělníků ve firemních stejnokrojích odrazuje vůbec vstoupit.
„Musím říct, že zdejší ruch nám život poněkud komplikuje. Do našeho obchůdku teď zákazník spíš omylem zabloudí, než aby nás cíleně vyhledával. Taky nám výrazně klesají tržby," uvedla Hana Caklová z prodejny tiskovin a smíšeného zboží.
Stavební ruch se nedotýká jen podnikatelů, z nichž první už právě v Trojské ulici musel kvůli absenci zákazníků svou restauraci uzavřít.
Zejména senioři jsou teď odkázáni na pomoc druhých
Každodenním martyriem je i pro některé imobilní obyvatele náhradní autobusová doprava. Její trasa z původní délky tramvajové linky číslo 17 kvůli postupujícím repasím trati byla totiž nyní zkrácena na polovinu. Přesto aspoň z dolní části Trojské ulice cestující dopraví ke stanici metra Nádraží Holešovice.
„Musel jsem zvolit úplně jiný způsob dopravy do zaměstnání, které mám právě v horní části Trojské ulice. Náhradní autobus je mi k ničemu a zejména senioři jsou teď odkázáni na pomoc druhých," poznamenal prodavač Ladislav Brožíček s tím, že se setkává s jedinci, kteří pro méně pohyblivé seniory v současné době pořizují hromadné nákupy.
„Od loňského 7. října do dnešního dne dosud evidujeme jedenáct stížností na organizaci dopravy z důvodu uzavření tramvajového mostu v Troji a od letošního 20. ledna kvůli změně trasy linky X17 evidujeme pouze jednu stížnost," vypočetl Jiří Štábl, mluvčí dopravního podniku, který rozsáhlé opravy kolejiště provádí.
Oslovení respondenti se ale jedním dechem těší, až stavební ruch konečně utichne a na nové koleje se opět vrátí kýžená tramvaj. „Rekonstrukce bude mít tři etapy, přičemž ukončení všech prací na této trati se plánuje na začátek letošního dubna," upřesnil mluvčí Jiří Štábl.
Tramvajová trať pochází ze 70. let minulého století
Podle stavbařů díky použití moderních konstrukčních prvků dojde k výraznému prodloužení životnosti celého úseku a ke zvýšení bezpečnosti a provozní rychlosti.
„Tramvajová trať v Trojské ulici je posledním zástupcem svého typu, pochází ze 70. let minulého století. Právě takovéto provedení kolejiště bylo pro 70. léta typické", sdělil technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.
Zrekonstruovaná trať pak podle původního projektu naváže na nově postavený Trojský most, potažmo i na dopravu navazující na tunel Blanka. Tedy za předpokladu, že tunel bude v dubnu taky zprovozněn.
„Jeho dokončení je nyní bohužel velký otazník, protože zatím nedošlo k finálnímu rozhodnutí soudu ohledně neproplacených faktur ze strany hlavního města Prahy," uvedl František Polák, mluvčí Metrostavu. Podle Poláka na dokončení tunelu Blanka bude potřeba ještě asi půl miliardy korun.
Návrat tramvají je závislý na dokončení Trojského mostu
Metrostavu soud nedávným rozhodnutím o platnosti smlouvy se zadavatelem stavby, tedy městem Praha, přiřkl „pouhých" 40 milionů, které však budou sloužit pouze na dílčí drobné práce.
„Ty budou dokončeny zhruba v polovině dubna. Co se týče rekonstrukce trati v Trojské ulici, návrat tramvají do ní je závislý na dokončení Trojského mostu, související i s dokončením tunelu Blanka," doplnil mluvčí František Polák.
Z čehož se dá podle jeho slov předpokládat, že dubnový termín návratu tramvají na novou kolejovou dráhu nějakou dobu zřejmě ještě zůstane v rovině pouhých spekulací.
Dopravní podnik přichystal i v letošním roce řadu rekonstrukcí a dalších novinek. Podle mluvčího Jiřího Štábla . z větších oprav tramvajových tratí lze zmínit projekt realizovaný v ulici Bělohorská, který zahrnuje rekonstrukci tramvajové trati od Malovanky po Vypich.
Pro období jara a léta dopravní podnik připravuje rekonstrukci úseku mezi Senovážným náměstím a křižovatkou ulic Lazarská a Spálená spolu s rekonstrukcí tramvajové trati a trolejového vedení na Karlově náměstí.
„Dobrou zprávou pro všechny, kdo využívají pražskou veřejnou dopravu, je dokončení rekonstrukce stanice Národní třída. S jejím opětovným uvedením do provozu počítáme už na letošní 1. červenec," konkretizoval mluvčí Jiří Štábl.
Anketa: Omezují vás opravy tramvajové tratě v Trojské?
Hana Caklová, Praha 8: Řekla bych že dost podstatně, do obchodu nechodí lidi a klesají tržby.
Ladislav Brožíček, Praha 8: Musel jsem úplně změnit způsob i trasu dopravy do práce.
Jitka Menclová, Praha 8: Omezuje mě to po všech stránkách, nejsem ta, která jezdí autem.
Plán etap rekonstrukce tramvajové trati TrojskáI. etapa: uzavírka úseku Nad Hercovkou Zenklova
• termín: 20. 1. 2014 (07:00) 26. 2. 2014 (06:00)
• příjezd do oblasti Nad Hercovkou možný Trojskou ulicí od Troje
II. etapa: uzavírka úseku U Sloupu Uzavřená
• termín: 26. 2. 2014 (06:00) 5. 3. 2014 (18:00)
• příjezd do oblasti Nad Hercovkou možný Trojskou ulicí od Zenklovy ulice, přes ulici Na Dlážděnce
III. etapa: Uzavírka úseku U Sloupu Nad Hercovkou
• termín: 5. 3. 2014 (18:00) 2. 4. 2014 (18:00)
• příjezd do oblasti Nad Hercovkou možný Trojskou ulicí od Zenklovy ulice
Uvedené termíny mohou být mírně pozměněny, především kvůli klimatickým podmínkám.