„Piráti“ zároveň rozdávali informační letáky o plánovaném projektu. Sami by na místo turniketů raději zavedli větší množství revizorů, protože ti mají „lidský přístup“, řekl předseda pirátské strany Ivan Bartoš.

„Výstavbu turniketů vidíme v zásadě jako problematický projekt z několika důvodů. Je to dvakrát dražší než opencard. V kombinaci s touto kartou bude snadnější monitoring občanů v metru,“ řekl Bartoš. „Jinak je to typická zakázka pro spřátelené firmy,“ dodal předseda pirátské strany.

Bartoš upozornil na podobnost plánu zavést turnikety v metru s kontroverzní výstavbou tunelu Blanka. Jako nedůvěryhodná se mu jeví studie firmy Deloitte o turniketech, která podle něj není úplně přesná, ale Praha se o ni opřela. „Projekt má vyčíslenou úplně jinou návratnost, než v podobné důvěryhodné studii z minulosti, na základě které se ten projekt nerozjel,“ dodal Bartoš.

Podle studie, kterou si pražský dopravní podnik nechal zpracovat, bude zavedení turniketů stát 1,49 miliardy korun. Jejich budování by mohlo začít v roce 2013, fungovat by podle ředitele podniku Martina Dvořáka měly začít o dva roky později. Hlavním důvodem projektu je podle Dvořáka zvýšení výnosů z prodeje jízdného. Podnik si od turniketů také slibuje to, že se v metru sníží počet bezdomovců a „problematických osob“. Dopravní podnik hlavního města Prahy projekt na zavedení turniketů zpracoval už před několika lety, tehdy náklady odhadoval na 3,5 miliardy korun.

Příklad „Velkého bratra“

Česká pirátská strana kritizuje i možnost sledování občanů díky kombinaci opencard, turniketů a kamerového systému. Podle Bartoše jde o jasný příklad „Velkého bratra“. Zavedení turniketů přitom podle něj nezamezí nepřizpůsobivým občanům ve vstupu do metra ani nezvýší bezpečnost cestujících. Namísto, aby Praha investovala do výstavby turniketů, měla by pro dopravní podnik najmout více revizorů, tvrdí pirátská strana.

O turniketech musí rozhodnout vedení města. Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) se o této možnosti zatím nejednalo. „Otázka turniketů vůbec není na stole,“ uvedl primátor v dnešních Hospodářských novinách.

Projekt výstavby turniketů v pražském metru kritizuje rovněž opoziční TOP 09. Projekt je podle ní značně zkreslen argumentačně i finančně a jeho návratnost i při nejvyšší míře optimismu není v řádu jednotek let. „Další vyhazování peněz za takto nejisté projekty s pochybným zadáním je ekonomický hazard, na který Praha peníze nemá,“ kritizoval záměr zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09).

Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, v roce 1985 ale byly odstraněny a nahrazeny označovači lístků. Turnikety byly v minulosti také ve stanici I.P.Pavlova, kde se dnešní happening konal. Stanice byla součástí prvního úseku metra, který byl otevřen v roce 1974.

Čtěte také: Turnikety v metru jsou opět ve hře