Desítky denních i nočních přeletů helikoptérou nad hustě obydlenou zónou. Přeplněná parkoviště, ucpané silnice, hluk ze střešních agregátů operačních sálů.

Toho všeho se obávají obyvatelé domů těsně sousedících s areálem vinohradské nemocnice. Zvlášť ti z ulice Pod Rapidem. Zanedlouho by tu měla začít výstavba moderního a velmi potřebného traumacentra. Jeho dokončení se plánuje na rok 2013.

Třetinový Motol v obytné zóně?

Zdi zařízení budou dle občanského sdružení Strašnice – Vinohrady vzdáleny pouhých pětadvacet metrů od protějších obytných domů. Je ale ve Strašnicích vůbec možné jiné řešení? Praha se do budoucna bez špičkového pracoviště tohoto typu neobejde.

Pohled Strašnických shrnuje mluvčí občanského sdružení Štěpánka Hušková. „Dosud žijeme v nejistotě,“ říká. Dle jejího názoru zatím nikdo neví, jak bude v roce 2013 nemocnice vypadat. „Vinohradská nemocnice prý hodlá rozprodat polovinu pozemků a z výtěžku pak financovat výstavbu traumacentra. Přes sedm set lůžek přesune na jednu pětinu plochy stávající výměry areálu. Dá se hovořit o třetinovém Motole v těsné blízkosti obytné zóny. Lidé nebudou mít úniku,“ myslí si Hušková.

Lidem vadí hluk

Nejen členům sdružení, ale prakticky všem sousedům nemocnice vadí hlavně hrozba hluku ze střešních agregátů a nárůst dopravní zátěže.
„Navíc hodlají přesunout heliport směrem k bytové zástavbě. V současné době je vzdálen sto čtyřicet metrů, po dokončení traumacentra by měl být vzdálen pouhých osmdesát metrů. Na střeše jedenáctipodlažní, tedy asi padesát metrů vysoké budovy,“ obává se Hušková.

„Traumacentrum se ještě nestaví. Vše je zatím v jednání. K podrobnostem nejsem oprávněna se vyjadřovat bez souhlasu náměstka ředitele,“ říká mluvčí vinohradské nemocnice Jana Jelínková.

Výhodnější umístění heliportu?

Zástupce projektanta traumacentra společnosti Helika, a. s., Jiří Voslář ale zmiňuje, že výška plánovaného heliportu by měla místním lidem spíše ulehčit. „S vinohradskou nemocnicí jsme se dohodli, že budeme poskytovat informace pouze v koordinaci s ní. Je ale pravda, že občanské sdružení vzneslo námitku proti heliportu hned několikrát. Co se týče výšky jeho umístění, není daleko od pravdy. Já to považuji za výhodnější polohu, než je ta dnešní. Vrtulník bude klesat do podstatně menší hloubky. V současné době musí přistávat na pozemek a to přímo před okny místních. Přesunem blíže k domům se zabývá hluková studie. Proto aby se nezhoršily životní podmínky obyvatel. Půdorysné přiblížení heliportu k domům nemá dle mého názoru větší význam.

„Široko daleko není žádná takto vysoká budova. Římsa heliportu bude pravděpodobně výš než římsa krematoria, které stojí opodál na kopci,“ komentuje Hušková a poukazuje na hrozbu nedostatku parkovacích míst. Bude jich sto devadesát dva. Pro příchozí pacienty i pro dva a půl tisíce zaměstnanců. „Už dnes tu mají rezidenti problém zaparkovat. Nedovedu si představit, až bude okolí zamořeno parkujícími automobily. Doteď nikoho nenapadlo, že bude potřeba navýšit počet spojů autobusů MHD. Traumacentrum bude vzdáleno více než kilometr od metra,“ dodává Hušková.

Počet parkovacích míst se dá dohledat ve veřejně dostupné dokumentaci a potvrzuje ho i Voslář. „Bylo to posouzeno odborem dopravy,“ podotýká zástupce projektanta. Konečné slovo bude mít magistrát či městská část.

Starosta sdružení nevěří

„Dopravní koncepce je dořešena. Praha 10 jednoznačně podporuje stavbu traumacentra. Je nesmírně potřebné. Osobně jsem zprostředkoval jednání mezi projektantem, vinohradskou nemocnicí a občanským sdružením. Jeho zástupci mi nejprve poděkovali za dojednání schůzky a v ten samý den odpoledne jsem zjistil, že jeden ze členů sdružení se účastní předávání pochybného vysvědčení radnici, kde nám za komunikaci byla udělena nedostatečná. To mě zklamalo a zařídím se podle toho,“ řekl Deníku starosta Prahy 10 Vladislav Lipovský (ODS).

Plán a investice
– Nové traumacentrum FNKV by mělo být dokončeno v roce 2013
– Projekt počítá s investicí 3,5 miliardy korun
– 87 % krytí ze státních zdrojů, 13 % z vlastních zdrojů nemocnice a z úvěru
– Skleněná budova traumacentra by měla být padesát metrů vysoká na střeše s heliportem