Součástí přípravy je i projekt Polaď Prahu, který do konce června sbíral podněty občanů. I když experti celkem 2866 podnětů stále analyzují, jejich rámcový obsah už je známý.

Velké projekty i konkrétní připomínky

Průzkumu se účastnili hlavně Pražané, ale také Středočeši, kteří do hlavního města dojíždí. Jejich připomínky se dají rozdělit do několika oblastí (viz grafika). Kromě velkých projektů, mezi kterými dominuje apel na dokončení Pražského okruhu či dostavbu linky metra D, se podněty často soustředily na konkrétní problémy, které lidé ve svém každodenním životě řeší.

Ať už jde o návaznost spojů MHD, bezpečnost na ulicích nebo dopravní zácpy. Přes webový formulář dorazilo i několik opravdových „perliček", i když jich podle autorů projektu s ohledem na celkové množství připomínek nebylo mnoho.

Potoky na náměstích i spoje s Honolulu

Objevil se nicméně třeba návrh, aby Praha posílila spoje s havajskou metropolí Honolulu, postavila nový most na místě zvoleném autorem připomínky, vytvořila na náměstích potoky nebo zcela rezignovala na městskou hromadnou dopravu a zaměřila se čistě na tu automobilovou.

Po vyhodnocení všech podnětů několikačlennou pracovní skupinou expertů chce město na webu www.poladprahu.cz v září zveřejnit mapy, které popíšou dopravně problémové oblasti ve městě.

Cyklisté vs automobilisté

Připomínky, které upozorňují na operativní, rychle řešitelné problémy, předají odborníci přímo odpovědným institucím. Pražané se podle průzkumu příliš neshodnou v jednom klíčovém tématu, a tím je cyklistická doprava.

Někteří by rádi rozšiřovali síť cyklostezek, jiní by je zase rušili. „Již nyní, ještě před vyhodnocením experty, je evidentní, že je třeba i nadále pracovat na harmonizaci různých typů dopravy a rovněž na komunikaci s Pražany. Přijde mi totiž opravdu nešťastné, když zejména mezi řidiči a cyklisty panuje taková nevraživost. Na komunikacích je totiž při vzájemném respektu a ohleduplnosti dost místa pro všechny," uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Třetina Pražanů kolem jezdí 

S tím souhlasí i odborník na dopravu z iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler. „Konflikt mezi cyklisty a automobilisty koresponduje s výsledky průzkumů, které říkají, že zhruba třetina Pražanů po městě na kole alespoň příležitostně jezdí, polovina říká, že nejezdí a jezdit by nechtěla a zhruba polovina buď jezdí, nebo by jezdila, kdyby se zlepšily podmínky," uvedl s tím, že k posilování konfliktních situací mezi cyklisty a automobilisty vede i nedostatečná infrastruktura.

Z oblastí, které lidé ve svých připomínkách jmenovali, je podle Fillera klíčové propojení automobilové a dalších typů dopravy. „Je nutné kombinovat druhy dopravy, aby se auto využívalo tam, kde je výhodné, tedy v řidčeji osídleném prstenci kolem Prahy, a v centru bylo pro řidiče snadné a pohodlné přejít na veřejnou dopravu," míní.

Řešením je prý železnice

Tomu může pomoci například železnice. Ta by se mohla v budoucnu změnit v rychlý způsob průjezdu metropolí, který by propojil centrum s městy za Prahou. Z těch přijíždí denně obrovské množství lidí. „Přes hranice Prahy projede denně 300 tisíc aut, i když se odečte tranzit, tak je to třeba 200 tisíc vozidel, která v Praze končí nebo začínají," uvedl Filler s tím, že právě železnice a dokončení metra D by měly být hlavní prioritou pražské veřejné dopravy.

close Doprava v Praze. Infografika. info Zdroj: Redakce zoom_in

Čtěte také: Praha oprašuje nápad zavést v centru mýto