To, co nikdo nechtěl, se stane skutečností. Zchátralý Libeňský most, jenž je doslova v dezolátním stavu, bude uzavřen. Na deset dní.

Místo toho, aby město uvolnilo peníze na celkovou rekonstrukci, bude mostu pouze prodloužena jeho životnost. Po opravách se budou moci vrátit nízkopodlažní tramvaje. Cestující by už nyní měli nastudovat výlukový jízdní řád. Od pátku 14. srpna bude přerušen provoz.

„Musíme vybetonovat tři pilíře. Ve dnech 14. a 15. srpna se dostane na část směrem k Holešovicím. Další víkend opravíme část u Libně, přesněji Palmovky. Beton bude tvrdnout dva dny. Touto opravou prodloužíme jeho životnost a hlavně se na most vrátí nízkopodlažní tramvaje,“ vysvětlil Tomáš Mrázek, mluvčí Technické správy komunikací (TSK), která bude most rekonstruovat.

Oprava byla nevyhnutelná. „Stav není takový, že bychom museli most z hodiny na hodinu uzavřít. Přesto je ale hodně vážný. Nízkopodlažní tramvaje zde již nesměly jezdit, protože jsou mnohem těžší než tramvaje bariérové. Náklady na částečnou rekonstrukci jsou vyčísleny na 6,5 milionu korun,“ pokračoval Tomáš Mrázek.

Uvolní město peníze?

Celková rekonstrukce měla začít už v tomto roce na podzim. Ještě dnes si ale nikdo není jistý, jestli tomu tak nakonec opravdu bude. „Zatím nemáme harmonogram prací. S opravou samozřejmě počítáme. Stále je otázkou, zda město na rekonstrukci uvolní peníze. I nadále nevíme, zdali se šetření z důvodu hospodářské krize nedotkne i této akce. Rozhodnutí tak bude na magistrátu, jinak jsme samozřejmě připraveni začít letos,“ potvrdil Mrázek.

Libeňský most

Betonový most navržený v kubistickém slohu je nejdelším silničním mostem v hlavním městě. Pro veřejnost byl otevřen 29. října 1928, a to při příležitosti 10. výročí vzniku Československé republiky. Libeňský most částečně poničily i srpnové povodně v roce 2002. Jeho rekonstrukce se původně plánovala už na rok 2007, ale ze záměru sešlo.

Ještě na jaře to přitom vypadalo, že opravy začnou na přelomu srpna a září. Stav mostu je ale tak vážný, že oprava bude spočívat v tom, že bude v podstatě celý stržen a postaven nový. „Je to tak, samozřejmě zachováme jeho historickou podobu,“ doplnil mluvčí Technické správy komunikací.

Najde se miliarda a půl?

Až se na akci dostane, vyžádají si práce zřejmě až 1,5 miliardy korun. Po dobu oprav bude most pro dopravu zcela uzavřen. Nyní to tedy bude taková malá generálka na budoucí rekonstrukci. Desetidenní uzavírku využije také dopravní podnik (DP). Ten vymění na několika místech koleje, celkem přibližně 350 metrů.

DP by ale také potřeboval, aby se dostalo na celkovou rekonstrukci, potřebuje totiž opravit koleje na celém mostě, což ale pouze při částečných opravách nemá cenu a tak bude i nadále na mostě omezená rychlost, kdy zde tramvaje jezdí doslova krokem.

Nikdo neprojede

„V našich plánech počítáme s opravou kolejí od křižovatky na Palmovce až ke křižovatce ulic Komunardů a Dělnická. Budeme ale navazovat až po zahájení prací TSK, vše jsme plánovali na rok 2010,“ doplnil mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.

Na mostě platí omezení provozu už od 1. července a denně činí problémy stovkám cestujících. „O špatném stavu se ví moc dobře už několik let, přesto se oprava nechává na poslední chvíli. Úplně stejné to bylo například u trati v okolí Vyšehradského tunelu. V tomhle už mě město nepřekvapí. Jinde rozhazuje a tady šetří,“ zlobil se jeden z občanů Prahy 8 Vojtěch Reitinger.

Od pátku neprojede přes most nikdo. Pro auta bude vjezd zakázán pouze o víkendu, tramvaje se vrátí až 23. srpna. Celkem se opravy dotknou šesti linek, 1, 3, 12, 14, 15 a 25. Náhradní dopravu za tramvaj číslo 1 částečně zajistí linka 31, vedená ze zastávky Spojovací přes Chmelnici, Vápenku, Ohradu, Krejcárek až na Palmovku a zpět. Až se na celkovou opravu mostu dostane, měla by trvat jeden rok.

Výlukový řád

Linka 1: Petřiny – Dělnická
Linka 3: Lehovec – Levského
Linka 12: Barrandov – Dělnická
Linka 14: Barrandov – Dělnická
Linka 15: Špejchar – Dělnická
Linka 25: Špejchar – Dělnická

Spoje, které končí v zastávce Dělnická, dále pokračují jako linka 14 nebo linka 25.

Prodloužení životnosti

„Můžeme opravit most podle původních plánů, ale jeho životnost prodloužíme zhruba o deset až patnáct let a pak bude muset někdo přijít po nás a opravovat ho znovu. Proto je nutné vše přehodnotit. Nejvýhodnější bude učinit takové zásahy, aby byla životnost mostu prodloužena například o sto let,“ řekl radní hlavního města pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Byl by rád, kdyby se podařilo peníze najít ještě v letošním roce, ale i on sám v to zatím může pouze doufat. Přesto radní před časem slíbil, že, pro získání financí se bude snažit udělat maximum.

Radovan Šteiner mimo jiné potvrdil, že se o Libeňském mostě stále intenzivně jedná a do konce prázdnin by mělo padnout definitivní rozhodnutí.
„Všechno je to hlavně o penězích, ty nakonec rozhodnou o tom, kdy a v jakém rozsahu budeme most opravovat,“ konstatoval.

Most bude široký 26 metrů. Řidiči se mohou radovat, chodci a cylisté už méně

Dvojnásobné rozšíření. To je zatím nejpravděpodobnější budoucí podoba Libeňského mostu. Už nyní ale na povrch vyplouvají pochybnosti. Kritika se týká zejména toho, že bude v Praze vytvořena další kapacitní komunikace, která zbytečně naláká tisíce řidičů.

A ulice v Libni ani v Holešovicích přitom nemají takovou kapacitu. Před rozšířením varuje například Iniciativa AutoMat, která se zabývá dopravou v Praze a usiluje zejména o šetrné omezování dopravy a posilování MHD.

Zúžení chodníků

Při plánování rekonstrukce mostu se prý například zapomnělo na cyklisty a kvůli zvýšení počtu jízdních pruhů mají být zúženy chodníky. Dnes má most v každém směru jeden jízdní pruh pro auta a poměrně široké chodníky.

„Toto uspořádání dává dostatek prostoru chodcům a zároveň umožňuje jízdu na kole jak po chodníku, tak i přímo ve vozovce. Jízdní pruh je totiž také dostatečně široký,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z AutoMatu.¨Přes most přitom vede cyklistická trasa A1.

Široký jako "Nuselák"

Libeňský most, který je v havarijním stavu, se má přestavovat od křižovatky Dělnická – Jankovcova až po křižovatku Palmovka. „Při rekonstrukci k rozšíření zřejmě opravdu dojde. Je to zatím nejpravděpodobnější varianta. I když na druhou stranu to ještě není potvrzené žádným razítkem,“ konstatoval mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.

Betonový most navržený v kubistickém slohu je nejdelším silničním mostem v hlavním městě. Pro veřejnost byl otevřen 29. října 1928, a to při příležitosti 10. výročí vzniku Československé republiky. Podle projektu, který nyní čeká na vydání stavebního povolení, má být zachován středový tramvajový pás, ale v každém směru má přibýt jeden jízdní pruh. Zároveň má být každý z chodníků zúžen o 60 centimetrů. Celková šířka mostu by se tak zvýšila ze současných 21 na 26 metrů.

Pro srovnání: Nuselský most, který je nejvytíženější dálnicí v centru Prahy, je široký 26,7 metru.

Zklidnění Prahy 7

„S rozšířením mostu souhlasíme. Do budoucna totiž počítáme s návazností na Jankovcovu ulici, kudy by podle naší idey procházela tranzitní doprava. Jde o to, aby se zklidnila centrální část Prahy 7 a doprava se v co největší míře svedla do obvodového prstence na okraji městské části,“ říká místostarosta Prahy 7 Josef Neuberg (ODS).

Podle něj Praha 7 tento záměr prosazuje již delší dobu a bude se ho snažit protlačit i do územního plánu pro rok 2010.

„O rozšíření mostu vím, navýšení dopravy v oblasti Palmovky se neobávám. U nás je doprava z mostu svedena do Voctářovy ulice, která je velkokapacitní a bez problému pojme více aut,“ tvrdí starosta Prahy 8 Josef Nosek (ODS).