Fakta o mostu
* Jediný kubistický most na světě pochází z roku 1928.
* Dílo architektů Pavla Janáka a Františka Mencla tvoří celkem šest celků.
* Architektonickou hodnotu mají jen tři oblouková pole z prostého betonu.
* Díky své délce 780 metrů je nejdelším silničním mostem přes Vltavu v Praze.

Most, který se téměř sto let neopravoval a málem mu hrozila demolice, se konečně dočká. Pražští radní včera projednali výsledky diagnostik Libeňského mostu a rozhodli o jeho osudu.

Technická správa komunikací (TSK) vypíše v říjnu výběrové řízení na obří tendr, zhotovitele stavby chce vybrat do půl roku, aby mohl příští rok na jaře začít projektovat. „První stavební práce vypuknou v roce 2022 a potrvají maximálně 3 roky,“ oznámil radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Vedení metropole se opírá o zkoušky provedené v březnu, kdy každý z oblouků zatěžkalo 547 tun. Výsledek si město nechalo potvrdit ještě nezávislými odborníky.

Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci

„Jejich výsledky byly tak uspokojivé, že umožnily rekonstrukci zjednodušit. Původní parametry rámových konstrukcí jsou špatné a budou nově postaveny,“ sdělil ředitel TSK Jozef Sinčák. Mostní pilíře stojící v řece projdou pouze sanací, která se bude provádět z velké části z mostu a z pontonů ve vodě.

Ve špatném stavu je trámová konstrukce na předpolích mostu, jež nemá architektonickou hodnotu a bude zbourána. Na libeňské straně ji nahradí takzvaný inundační most. „V případě, že se zvedne hladina Vltavy, tak pod ním může protékat voda,“ vysvětlil Scheinherr s tím, že stavbu doplní retenční nádrž a proplachovací kanál. Voda se v případě velkých povodní nerozlije do Holešovic a Karlína v takové míře jako tomu bylo například v roce 2002.

Jen pro kola a pěší

Práce na významné spojnici dvou pražských čtvrtí si vyžádají dopravní omezení. Zachována zůstane pouze pěší a cyklo doprava. Podle plánů vznikne za tramvajovou zastávkou Maniny ještě jedna stanice u budovy NKÚ, odkud budou cestující muset na druhý břeh pěšky. Tam je nabere autobus a odveze na Palmovku.

Finální podoba mostu počítá se zachováním dopravy v současné podobě, navíc vznikne integrovaný pás pro cyklisty. „Norma dovolí provoz 25 tisíc aut denně, průměrně po něm jezdí 16 tisíc aut. Jsme tedy na 40 procent kapacity. Rychlost tramvají by se mohla zvýšit na 60 km/hod,“ říká Scheinherr.

Rohanský ostrov oddělí rameno řeky

Společně s mostem projde celkovou revitalizací také přilehlý Rohanský ostrov, jenž se promění ve velkou relaxační zónu. Samotná revitalizace ostrova ale bude předmětem jiné veřejné zakázky, koordinovány však budou společně. V místě mezi Vltavou a Palmovkou se obnoví bývalé východní rameno Vltavy, jímž si proud razil cestu až do roku 1928.

„Jednotlivé části na Libeňském mostu se měly podle původního projektu dělat odděleně. My je spojíme,“ líčí Scheinherr. Cena prací, které budou zahrnovat bezbariérové vstupy na Rohanský ostrov si vyžádá 2,85 miliardy korun, přičemž soumostí bude stát přibližně na 1,96 miliardy.

„Jsou k tomu navázané další stavby, aby se neinvestovalo zvlášť. Původní projekt je nezahrnoval, oproti němu jsme ušetřili 142 milionů. Rozhodnutí je v souladu s usnesením zastupitelstva z dubna 2016,“ dodává náměstek.