Nový most má být navíc širší, aby mohl pojmout oddělené pruhy pro chodce, cyklisty, auta i tramvaje v obou směrech. „Výhody novostavby si nevymyslel Petr Dolínek někde v sobotu na zahradě, ale shodují se na nich experti. Oprava by stejně byla do značné míry jen hrou na opravu. Protože by ze stávajícího mostu moc nezůstalo. Musely by být kompletně odebrány pilíře apod.,“ zdůraznil Dolínek, podle kterého by téma nemělo být politickým, ale věcným sporem.

„Pražské mosty nejsou ani pravé ani levé, ale mají spojovat,“ dodal Dolínek. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) pak označila rozhodnutí o osudu Libeňského mostu za „možná nepopulární“, ale správné. „Já osobně ani nemohu kalkulovat s hlasy voličů, protože v podzimních volbách nebudu kandidovat,“ připomněla první žena Prahy.

Bezdůvodně širší a hrozně ošklivý

„Minimálně dva roky bez jakéhokoli mostu mezi Holešovicemi a Libní, to bude výsledek zboření Libeňského mostu, který předkládá náměstek Dolínek! Správný a pro Pražany přijatelný postup musí být jiný. Nejprve stavba provizorního mostu a pak teprve rekonstrukce či architektonická soutěž na nový most. A to ani neberu v potaz, že navrhovaný nový most je bezdůvodně širší, na starých základech a je hrozně ošklivý protože neprošel žádnou architektonickou soutěží,“ varoval starosta Prahy 7, zastupitel za Trojkoalici a kandidát na primátora hlavního města Jan Čižinský v barvách občanského hnutí Praha sobě.

To je spojené i s iniciativou „Libeňský most nebourat, nerozšiřovat“, která kritizuje Dolínkův plán „zbourat světově unikátní most“. Stejně jako Čižinský iniciativa tvrdí, že v projektu novostavby se nepočítá s provizorním mostem. U rekonstrukce by prý ale vzniknout mohl. "Most se má zachovat a rekonstruovat, jak navrhl Kloknerův ústav. Navíc stavět most bez náhradního řešení pro dopravu způsobí opětovné problémy zpovykaným pražanům, kdy na dva až tři roky bude spojení mezi Holešovicemi a Palmovkou úplně uzavřeno," uvedl za spolek Adam Scheinherr.

 Provizorní most? Rozhodnou náklady

Také radní Petra Kolínská (Trojkoalice / Zelení) považuje úmysl koaličních kolegů zbavit se „zřejmě posledního kubistického mostu na světě od slavného architekta Janáka“ za nešťastný. „Desítky let zanedbávaná údržba nemůže být důvodem pro bourání. Je to mimo jiné i příliš společensky nebezpečný příklad pro ostatní majitele nemovitostí. Další nepřijatelný precedent je stavět takto zásadní stavbu bez soutěže, to jsou praktiky, které do 21. století nepatří,“ poznamenala Kolínská.

Podle Dolínka ovšem jeho návrh provizorní most předem nezavrhuje. „Mohl by být postavený dál proti proudu, blíž centru. Rozhodující by ale byly náklady. Pokud by měl stát čtvrt miliardy, nedávalo by to ekonomicky smysl,“ uvedl Dolínek. Město se podle něj bude snažit využít pro novostavbu už existující stavební povolení, pokud to bude právně možné. Díky spojené soutěži na projekt i realizaci by se prý mohlo začít stavět už příští rok a za další dva roky uvést nové dílo do provozu.