„Zmizely ocelové stožáry ze 70. let a nová LED světla jsou opět umístěna na původních betonových stožárech místo dosavadních koulí,“ uvedla magistrátní firma Technická správa komunikací na oficiálním twitterovém účtu.

Práce probíhaly na soumostí spojujícím Libeň a Holešovice o prodlouženém víkendu. Pražané i návštěvníci hlavního města si tak částečně mohli vyzkoušet, jaké to bude, až se zahájí kompletní oprava Libeňského mostu - toho času v havarijnímu stavu.

Tramvaje tudy nejezdily, dopravní podnik upravil trasy tramvají, zavedl náhradní autobusovou linku X1 a zřídil dočasnou tramvaje linku číslo 31, která jezdila po trase Spojovací – Ohrada – Krejcárek – Palmovka – Balabenka – Divadlo Gong – Vysočanská. Avšak při rekonstrukci, jejíž začátek plánuje Praha na rok 2021, bude most uzavřený bez náhrady pro veškerou dopravu.

Repliky návrhu z roku 1926

Nabízí se rovněž otázka - proč montovat něco, co se za několik měsíců bude zase demontovat? „Ocelové stožáry už staticky nevyhovovaly. Tak se musely vyměnit svítidla i na původních kandelábrech. Při opravě se pak schovají a zase vrátí,“ odpověděl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) ve facebookové skupině aktivistů protestujících proti bourání Libeňského mostu, kam Scheinherr před volbami sám patřil.

Scheinherr dodal, že na most byly umístěny repliky dle původní dokumentace architekta Pavla Janáka z roku 1926 a kulaté lampy původní nejsou - pocházejí z osmdesátých let minulého století. Ještě jako aktivista se ostatně současný pražský radní tématu osvětlení na Libeňském mostě věnoval v jednom ze článků na svém blogu. Na mostě podle něj byly parazitní lampy, kdy byl k původním železobetonovým sloupům osvětlení připojen ještě ocelový kandelábr.

„Celková příprava rekonstrukce bude však probíhat ještě několik let, tak proč se mezitím alespoň nepostarat o osvětlení mostu, šetřit tak náklady na jeho údržbu a zároveň vrátit původním kandelábrům již dnes jejich krásu, kterou navrhl vrcholný architekt meziválečné éry Pavel Janák?“ ptal se Scheinherr v březnu 2017.

Po skoro třech letech pražský radní argumentuje stejně - i po manévrech s montáží a demontáží město zůstane v plusové bilanci díky o čtyřicet procent nižším účtům za elektřinu. Magistrát plánuje při rekonstrukci Libeňský most prodloužit a zrevitalizovat také celou přilehlou oblast.