Bezmála šedesát kilometrů nových cyklotras, více než dvanáct kilometrů cyklostezek a přes pět kilometrů cyklopruhů. Takový je plán pro Prahu na letošní rok.

Milovníci kol se tak mohou těšit na další rozšíření cyklistické sítě hlavního města.

Otázkou zůstává, kolik se z plánovaných kilometrů nakonec podaří realizovat. „Máme samozřejmě seznam na rok 2009, to jsou ale zatím jen plány na papíře a nemůžeme slíbit, že se podaří všechno udělat,“ řekl Pavel Polák, poradce primátora pro cyklistickou dopravu. Přesto je pravděpodobné, že se velká část podaří dokončit.

Na některé se dostane určitě

Zahájena by měla být například výstavba 3,5 kilometru dlouhé cyklostezky v úseku Seifertova – Balabenka. „Dokončit se určitě podaří cyklotrasu A11 v úseku Peluňek, Radotín, Řeporyje. Jedná se o 11 kilometrů dlouhý úsek,“ pokračoval Pavel Polák.

Mezi návrhy pro tento rok je hned dvacet tras, pruhů či stezek. Jsou to například úseky Papírenská – plavební kanál v Praze 6, Záběhlice – Hostivař, Troja – Ďáblice a další. Mělo by se také podařit vytvořit nový cyklopruh v úseku Malovanka – Pelc Tyrolka, jenž je dlouhý 5,3 kilometru. S podobnými cyklopruhy se mohou Pražané setkat například na silnici v úseku Kubánské náměstí – Slavia.

Bude více stojanů

„Čím více, tím lépe. Každá další vyhrazená trasa pro cyklisty určitě zvyšuje samotný počet cyklistů. Pokud budeme mít možnost projíždět Prahou ve všech městských částech na kole, určitě bude cyklistů přibývat. To v konečném důsledku znamená, že bude méně lidí využívat auta či městskou hromadnou dopravu, což může zlepšit ovzduší v Praze. To by nás ale muselo být opravdu hodně, takže myslím, že si na takový stav ještě mnoho let počkáme,“ sdělil Deníku jeden z cyklistů Karel Chromčák, který bydlí v Praze 10.

Kromě zavádění nových tras se ještě na konci loňského roku podařilo v metropoli nainstalovat také 140 stojanů na celkem 280 kol. „V tom chceme pokračovat i v letošním roce. Chtěli bychom nainstalovat až 800 stojanů napříč všemi městskými částmi,“ řekl dále Pavel Polák.

Zamítá se…

Poradce primátora pro cyklistiku navíc věří, že se letos podaří pro cyklisty obousměrně zprůjezdnit několik jednosměrek.

„Měli bychom několik desítek návrhů na zprůjezdnění. Ale většinou se nám jich podaří realizovat jen pár za rok. Největší problém je s tím, že to nechce z důvodu bezpečnosti povolit dopravní policie. Respektive policie napíše vyjádření městské části, že obousměrné zprůjezdnění pro cyklisty nedoporučuje. Vedení městské části pak náš návrh zamítne,“ uzavřel Polák.