Již za rok začne fungovat prodloužený úsek metra na severu Prahy a redaktoři Deníku si včera prohlédli konečnou v Letňanech. Ta získala mezi lidmi přezdívku „polní stanice“. Působí totiž na volném prostranství dosti osaměle. Ovšem po zprovoznění k ní začnou jezdit příměstské autobusy a také tisíce aut na velké záchytné parkoviště. Stanice navíc vede přímo k letňanskému veletržnímu areálu, kde by mělo v budoucnu vyrůst kamenné výstaviště. U jižního vestibulu se uvažuje o další bytové výstavbě, ale také o využití zdejších parcel pro případnou letní olympiádu.

Navenek nenápadná

Letňanská stanice se výrazně liší od dalších dvou stanic na novém úseku, hlavně od Střížkova. Ten vyniká svou vzdušností, prosvětleností a výraznou nadzemní konstrukcí od architekta Patrika Kotase. Stanice Letňany oproti tomu nad zemí nebude mít kromě vstupních schodišť žádnou stavbu a cestující ji poznají jen díky rozlehlému jednopatrovému parkovišti pro sedm set vozů a také díky terminálu, ke kterému povedou autobusové linky z obcí severozápadně od Prahy. „Stanice sice působí nyní značně opuštěně, ale jednou tu bude díky veletrhům a dojíždějícím cestujícím velmi živo,“ uvedl městský radní pro dopravu Radovan Šteiner. Podle něj začne nový úsek metra fungovat příští rok v červnu.

Jižní vestibul zůstane zavřený

Očekávanému hustému provozu jsou přizpůsobeny prostorné vestibuly a velké ostrovní nástupiště. Na obložení stanice bude převládat na některých místech modrá a červená barva, jinak ale bude stanice i pod zemí nevýrazná. Nástupišti dominují vysoké sloupy, které budou ještě pokryty nenabarvenými smaltovanými plechy. „Takovýto materiál, stejně jako povrch dlaždic na stěnách u vchodů, je lehce omyvatelný, což pomůže v boji se sprejery,“ vysvětlil František Polák ze společnosti Metrostav. Dlažba na podlahách je už dokončena, desítky pracovníků v těchto dnech začínají pokládat kilometry kabelů a instalovat další technologie.

Čilý pracovní ruch nyní sice vládne v obou vestibulech, ale po zprovoznění metra začne sloužit lidem jen severní, který je u autobusového terminálu, parkoviště a veletržního areálu. Otevření jižního vestibulu, který zatím ústí do polí, bude mít smysl až při realizaci bytové výstavby v okolí stanice či vzniku olympijského areálu.

Nová část trasy C o délce zhruba 4,6 kilometru bude mít tři stanice: Střížkov, Prosek a Letňany. Tou největší budou právě Letňany. Stanice mají obvykle nástupiště široké deset metrů, v Letňanech to bude dvojnásobek. Úseky mezi Ládvím a Střížkovem, Prosekem a Letňany dělníci razili, zatímco všechny tři stanice a tunely mezi Střížkovem a Prosekem byly hloubeny z povrchu. Celkové náklady budou činit asi 15,5 miliardy korun, budované tři stanice obslouží oblast, v níž bydlí kolem 50 000 lidí. Nový úsek metra by měl začít sloužit lidem zhruba v polovině příštího roku.