„Kamarádka mi ukázala místní lesopark. Byla jsem naprosto nadšená. Když jsem si tam byla poprvé zaběhat, ani jsem nevěřila, že tak krásné místo se nachází v Praze," vypráví dvaadvacetiletá studentka. Její nadšení však netrvalo dlouho.

„Před týdnem jsem se dozvěděla, že parkem mají v budoucnu procházet hned dvě silnice. Je škoda narušovat a ničit tak krásný nový park, když už takhle je v Praze málo zeleně a takovýchto míst na aktivní odpočinek," myslí si Lucie Volemanová.

Důležitý obchvat

Proč mají lesopark, který je v katastru Letňan (ale dotýká se i Čakovic a Kbel), v budoucnu protnout hned dvě silnice? Jedna má totiž posloužit jako obchvat Letňan a Kbel a ulevit tak zdejší dopravě, druhá pak v delším horizontu propojí sever Prahy s Pražským okruhem.

„A to se nevědělo už dříve? Proč teď nový park z roku 2010 porcovat?" zlobí se Lucie Volemanová. A tady je ten zádrhel. Vědělo se to.

„Tyto dvě komunikace byly plánovány a do územního plánu zaneseny mnohem dříve, než se vůbec o realizaci lesoparku začalo uvažovat," vysvětluje zastupitel Ondřej Miffek (ČSSD).

Podle něj je jeho strana přístupná různým řešením, ale nesmí to být na úkor komunikací, které jsou vzhledem k současné situaci velmi potřebné.

Lesopark si s celou rodinou oblíbil i letňanský zastupitel za TOP 09 Tomáš Raška. „Jezdíme tu často na kolech, protože i pro děti jsou tu příjemné a bezpečné cesty, oddělené od automobilového provozu.

Přes lesopark, Kbely a okolo letňanského letiště se dá udělat okruh o délce zhruba šesti kilometrů, který lehce zvládnou i malé děti," chválí si park zastupitel.

Proto by byl nejradši, kdyby nová plánovaná silnice mohla vést jinudy. „Komunikace vedená středem parku by jeho rekreační funkci zcela nepochybně významným způsobem narušila hlukem, emisemi a rozdělením plochy. Proto věřím, že vedení města zváží i další varianty a dá nakonec přednost té, která lesopark nezničí."

Pro Tomáše Rašku by tak byla schůdným řešením varianta vedoucí v trase současné Toužimské ulice s odbočkou okolo betonárky.

Alternativní trasy

Osud parku není lhostejný ani Praze 19 městské části Kbely. Na radnici si dokonce od investora nechali vypracovat studii s alternativními trasami komunikace tak, aby byl lesopark co nejméně zasažen.

Zástupce starosty Vladimír Olmr popsal pro Pražský deník tři možnosti, které studie nastínila.

„Pro propojení komunikací Veselská a Polaneckého je první varianta severní, která je vedena po severním okraji kopce. Druhou možností je úprava stávajícího řešení, tedy zachování stávajícího vedení trasy středem lesoparku s vytvořením tzv. biomostů. Tou třetí je varianta jižní, kterou jsme v době vzniku studie považovali za optimální a která je vedena v trase současné ulice Toužimská až po kraj areálu Letov," vyjmenoval alternativní trasy zástupce starosty Olmr.

I v současné době by nejradši zachoval celistvost parku. Jedním dechem ale dodává: „Respektujeme však skutečnost, že téměř celá trasa lesoparku leží na území sousední městské části Praha 18. Alternativní vedení také nutně vyvolá změnu územního resp. metropolitního plánu, což jistě není jednoduchá záležitost," je si vědom možných komplikací.

Nové komplikace

Podobné komplikace si uvědomuje i sám starosta Letňan Ondřej Lněnička. „Úvahy nad mapou, byť pozitivně vnímané veřejností, a možnost jejich realizace jsou zcela odlišné věci. Problematické může být uspořádání vlastnických vztahů, jakož i potřeba zajistit soulad s územním plánem, na které by muselo navazovat nové územní i stavební řízení."

Podle starosty by také došlo k časové prodlevě a při nárůstu dopravního zatížení by se mohla výrazně zhoršit dopravní obslužnost. „A s ní spojená kvalita života v Letňanech, což pro naše obyvatele považuji za nepřijatelné," zdůrazňuje starosta Lněnička.

A jak to tedy vypadá aktuálně s výstavbou dvou komunikací protínajících lesopark?

Severovýchodní obchvat a plánovaný rok 2015 je podle starosty utopií, reálný je spíše rok 2025.

Pět let klid

I druhá z komunikací, obchvat Letňan a Kbel, může reálně vyrůst za více jak pět let. „Realizaci umožňuje územní plán Prahy, je vydáno územní rozhodnutí na celou komunikaci a na její část od křižovatky Beranových a Veselská až po pozemky ve správě Státního pozemkového úřadu i stavební povolení. Jak v dalších inženýrsko-projekčních činnostech, tak i v realizaci jde o otázku peněz," říká starosta, podle kterého půjde řádově o stovky milionů korun.

Letňanský lesopark v číslech:
- Lesopark, který je pro obyvatele severu Prahy obdobou Ladronky nebo Stromovky, vznikl na 36 hektarech orné půdy a navážky.
- Součástí odpočinkového areálu je 800 metrů dlouhá bruslařská dráha.
- Z rozlohy lesoparku zabírá skoro devět hektarů les, jedenáct hektarů tvoří zeleň.
- Od 60. let jde o největší založený rekreační areál.
- V areálu lesníci vysázeli za dva roky 80 000 stromků.
- Do parku investovalo hlavní město 23 milionů korun.