Uličky rezidenční části Bubenče přeplněné auty a autobusy. Holešovice dopravně odříznuté od Dejvic a celá Letná tři roky bez tramvají. To očekává od zahájení stavby tunelu Blanka z Malovanky na Pelc-Tyrolku občanské sdružení Ateliér pro životní prostředí, které proti této variantě městského okruhu bojuje.

„Nikde se o tom nepíše ani nemluví a občané žijící v oblasti budoucí stavby ještě nic netuší. V technické dokumentaci, kterou město projednává, je ale několikrát zmíněno, že Špejchar bude pro tramvaje uzavřen na tři roky,“ tvrdí předseda sdružení Jan Klika.

Ředitel pro investice a strategický rozvoj Dopravního podniku Tomáš Jílek s tím zásadně nesouhlasí. „K úplnému přerušení dopravy na křižovatce Špejchar může na nějakou dobu opravdu dojít. Tři roky je ale nesmyslný údaj, půjde jen o přerušení provozu na dobu naprosto nezbytnou. Určitě ne déle než na pár měsíců,“ říká Jílek.

Poznamenal, že uzavřena by byla jen zastávka Sparta. To, že tramvaje vůbec nebudou jezdit v celé oblasti Letné, prý není pravda.

„I v případě, že bude Špejchar zavřený, vybudujeme provizorní tramvajovou smyčku v Letenské pláni před budovou ministerstva vnitra,“ plánuje Jílek.

Problémem bude náhradní doprava

Občanskému sdružení ale v souvislosti s plánovaným uzavřením křižovatky Špejchar a části třídy Milady Horákové vadí hlavně neúnosné zatížení dnes klidné Bubenče. „Trasy náhradní autobusové dopravy nejsou zatím stanoveny, ale je jasné, že autobusy nemohou jezdit jinudy, než po náhradních komunikacích pro auta, což způsobí dopravní kolapsy a také obrovské zatížení životního prostředí v oblasti,“ dodává právník sdružení Petr Kužvart.

„Náhradní autobusová doprava bude vedena co nejefektivněji, tak, aby nedocházelo ke zpožděním. Navíc od plánované smyčky není na Hradčanskou příliš daleko, takže není problém projít tento úsek pěšky,“ oponuje Jílek. Ani starosta Prahy 7 Marek Ječmének se velkých dopravních komplikací neobává, ale zároveň připomíná, že Blanka je jako součást Městského okruhu investicí magistrátu. „A ten musí vyřešit všechny komplikace spojené se stavbou,“ říká Ječmének. Stanovisko radního pro dopravu Radovana Šteinera se Deníku nepodařilo získat, neboť týden neodpovídal na telefonáty a e-maily.

Spory občanských sdružení a města o Blance se táhnou již několik let. Aktivisté už kvůli výstavbě 6,4 kilometru dlouhé převážně tunelové dopravní tepny z Malovanky na Pelc- Tyrolku podali několik žalob a odvolání, zatím ale neuspěli.