Rozšíření letiště o novou vzletovou dráhu je ekologickým projektem. Alespoň to tvrdí Letiště Praha.Ve čtvrtek 27. březnapředstavilo projekt nové vzletové dráhy a záruky, které nabízí lidem v okolí letiště.
Život pod křídly
„Jsou to plané sliby,“ zlobí se Václav Vik z občanského sdružení Občané proti hluku a emisím, „rozšíření letiště nikdy nemůže přinést snížení hlukové zátěže.“ A právě hluk je to, co na rozvoji letiště lidem vadí nejvíc.
„Chceme vůbec do Prahy další dopravu? Každý den mezi dvaadvacátou hodinou a půlnocí přeletí nad našimi domovy až třicet letadel. Normy Světové zdravotnické organizace jich přitom v nočním provozu připouštějí jen deset či patnáct. Ve Frankfurtu diskutují o sedmi letadlech a v Praze se plánuje téměř neomezený letecký provoz,“ poukázal Vik.
„Štve mě to, bydlím tu s dvouměsíční holčičkou, a když s ní jdu s kočárkem, co chvíli nad námi burácí letadlo. I když chodíme do údolí mezi Roztoky a Úněticemi, klid tam nemáme. Vadí mi, že si tady dcera bude hrát. V létě nemůžeme spát s otevřeným oknem a představa, že se provoz zvýší, je pro nás děsivá,“ říká Zuzana Dlasková, která bydlí v suchdolské ulici K Drsnici.
Letiště nabízí kompenzace
Podle letiště Suchdol zatím není v hlukovém pásmu. Po výstavbě nové vzletové dráhy by do něj ale patřit měl.
Letiště Praha ujišťuje, že zasažené oblasti získají kompenzace. Například domům, které se nově ocitnou v hlukovém pásmu, budou vyměněna okna. „Zatímco nyní je měníme průběžně, v novém hlukovém pásmu bychom je stihli vyměnit do kolaudace nové dráhy,“ uvedla manažerka pro životní prostředí Letiště Praha Eva Říhová. Takový postup letišti ukládá zákon.
Nová dráha by měla zklidnit noc
Obcím, které by byly zasaženy novou vzletovou dráhou, navíc letiště nabídne peníze na rozvoj. V současné době na ně vynakládá 21 milionů korun ročně. V případě nové vzletové dráhy chce prostředky navyšovat podle toho, jak bude narůstat počet odbavených cestujících.
Nová dráha by také měla znamenat snížení četnosti nočních letů. „S navýšením kapacit by se totiž zvládlo přes den odbavit letů více,“ dodal výkonný ředitel pro rozvoj a správu majetku Dalibor Šťáhlavský.
S argumentací ale nesouhlasí některá občanská sdružení i některé městské části.
Peníze nejsou všechno
„Kompenzace pro nás určitě nejsou hnacím motorem proto, abychom novou dráhu podporovali. Jsou to spíše milodary. Městská část Suchdol je zasažena již provozem stávající dráhy, takže jsme už od letiště v roce 2005 a 2006 dary dostali, a to ve výši přibližně 700 a 800 tisíc korun. Vloni jsme dar nedostali,“ uvedl starosta Suchdola Petr Hejl.
Letiště Praha chce novou dráhu postavit mezi léty 2010 až 2013, náklady mohou dosáhnout až devíti miliard korun. Ve čtvrtek ale nepřímo přiznalo, že realizaci může o týdny až měsíce zdržet doplňování dokumentace pro posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA). K dopracování ji Letišti Praha vrátilo 18. března ministerstvo životního prostředí.
Plány do budoucna
2006 15,4 milionů/rok 216,5 tisíc
2012 21,2 milionů/rok 274 tisíc
Zdroj: Letiště Praha
Současné hlukové pásmo
Tuchoměřice
Kněževes
Dobrovíz
Hostouň
Jeneč
Praha 6 – Bílá Hora, Ruzyně
Praha 17 – Řepy
Praha – Přední Kopanina
Hlukové pásmo po výstavbě nové dráhy
Tuchoměřice
Kněževes
Dobrovíz
Hostouň
Jeneč
Praha 6 – Bílá Hora, Ruzyně
Praha 17 – Řepy
Praha – Přední Kopanina
Praha 6 – Suchdol, Řepy
Lysolaje
Nebušice
Hostivice*
Červený Újezd
Unhošť*
Statenice*
Únětice*
*tyto městské části si mohou samy zvolit, zda budou do hlukového pásma zařazeny
Zdroj: Letiště Praha