Letoun F-84 Thunderjet byl součástí americké armády především v 50. a 60. letech 20. století. Stroj získal Vojenský historický ústav (VHÚ) loni ze Slovinska, během zimních měsíců stroj prošel renovací. Hangár číslo 40, kde je nová stíhačka vystavena, dnes zaplnily desítky obdivovatelů.    

"Byla to výměna. Slovinci nemají nic z dodávek sovětské techniky, tak jsme jim za F-84 poslali MiG-21 a jugoslávské cvičné letadlo, které jsme měli ve sbírkách," řekl ředitel VHÚ Aleš Knížek. "Tím jsme doplnili unikátní řadu proudových letounů první generace. My jsme muzeum, které se může pochlubit tím, že tuhle řadu léta buduje," dodal ředitel.    

Americké stíhací bombardéry F-84 Thunderjet byly vyvinuty v polovině 40. let a zpočátku je provázely technické problémy. Podařilo se je vyřešit počátkem 50. let a letadla se posléze stala důležitou zbraní především ve válce v Koreji. Útočila hlavně na pozemní cíle a vykonala přes 86.000 bojových vzletů. Celkem bylo vyrobeno 7500 kusů letounu F-84 v mnoha verzích, sloužily v armádách 15 zemí.    

Muzeum nabízí na 300 exponátů z celé Evropy

Expozice první generace proudových letounů je podle Knížka zajímavá svou rozmanitostí tvarů, designů a konstrukčních škol jednotlivých států. "Máme ve sbírce zastoupeny letouny americké, sovětské, švýcarské, britské, francouzské konstrukce, to je unikátní. Jsme jedno z mála muzeí, které tuto řadu odprezentuje téměř celou," řekl Knížek. Raritou je i to, že historické stroje jsou vystaveny v dobových hangárech, které patří k nejstarším na světě.     ¨

Kromě americké stíhačky si lidé, které do muzea přilákalo i příjemné letní počasí, prohlíželi i další průkopníky proudového letectví. V areálu je vystavena slavná Avia S-92, ruský Jak-17, britský De Havilland Vampire či Gloster Meteor a další letouny. Mnozí rodiče se svými dětmi museli absolvovat i prohlídku vnitřních prostor některých strojů. Zájem byl například o letoun An-24 nebo vrtulník Mi-8.    

Ve vnitřní expozici muzea byly dnes nově vystaveny také předměty, dokumenty a osobní památky na Václava Kubce (1907-1989), pilota kbelského Leteckého pluku 1 a také známého spisovatele a popularizátora letectví. Předměty věnovala do sbírek VHÚ jeho dcera Helena Šanderová-Kubcová.    

Letecké muzeum, které je součástí Vojenského historického ústavu, má ve svých sbírkách téměř tři stovky letadel. Téměř polovina z nich je vystavena v areálu muzea. Jde nejen o největší leteckou sbírku na území České republiky, ale také o jednu z největších v celé Evropě.