Ceněná je rychlost

Hlavní výhodou letecké záchranné služby je rychlost. Vrtulník letí tři až čtyři kilometry za minutu a dostane se i do míst, která jsou sanitce kvůli neprůjezdným silnicím nepřístupná,“ řekl jeden ze zakladatelů služby Ladislav Mika.

Lety se dají rozdělit do dvou skupin. „Ty primární jsou těžké nehody, kde jsme nejdéle do patnácti minut a pacienta ošetříme. Do sekundárních letů se řadí případy, kdy postiženého ošetří záchranná služba a vrtulník si přivolá k transportu pacienta do specializovaného centra,“ uvedl ředitel letecké záchranné služby Vladimír Panenka.

Každý vzlet posádce oznamuje dispečer. „Zeptá se na okolnosti, my do jedné minuty nasedneme do vrtulníku a letíme na místo. Pokud se jedná o dopravní nehodu, spolupracujeme s policií, která nám zajistí místo pro přistání. Obvykle uzavře dva jízdní pruhy,“ říká Martin Duka z letecké záchranné služby.

Nejstarší středisko leteckých záchranářů sídlí na ruzyňském letišti v Praze, v Čechách jich je celkem deset. V metropoli se letecká záchranka potýká s poměrně velkým problémem, protože tu není žádný oficiální heliport s nonstop provozem. To komplikuje návaznost péče, sanitní vozy jsou totiž blokovány při transportu pacienta z vrtulníku do příslušné ambulance.