close Jak obstála doprava v Praze v konkurenci. info Zdroj: Deník zoom_in Pražan by jistě nerad řídil auto v Indii, zato kanadskými městy by se projel rád. Faktem je, že obyvatelé české metropole jezdí po svém městě nejstaršími auty vůbec, novější vozy mají řidiči v Moskvě i Varšavě.

Studie provedená britským výrobcem autodílů Mister Auto posuzovala 15 faktorů, mezi kterými byl například počet aut na obyvatele, kvalita silnic a veřejné dopravy, množství dopravních zácp i kvalita ovzduší a ceny parkování.

Každé město pak výzkumníci u každého aspektu ohodnotili procenty, čím více se hodnota blíží ke stovce, tím se na škále umístilo výše. Celkové skóre je pak výsledkem zprůměrování hodnot. Výzkumníci data přebírali od místních dopravců i analytických společností jako například Deloitte či Arcadis i Světové banky, které se odkazují na různé průzkumy veřejného mínění.

Je třeba opravit kdeco

Například agentura Bloomberg výzkum okomentovala slovy: „Myslíte si, že u vás máte nejhorší silnice? Vyzkoušejte si řízení v Ulánbátaru.“ Mongolská metropole má nejvíce nehod, těsně před ní je Moskva, nejméně jich je naopak v japonských městech a Praha je zhruba v polovině.

Na faktu, že se metropole umístila až ve druhé polovině, se podílí hlavně nedostatečná infrastruktura. Městu stále chybí dostavět vnější i vnitřní okruh. „Největší problém je, že se hodně investovalo do Blanky a dalších staveb a nezbylo na nezbytné rekonstrukce. Je třeba opravit mosty a i řadu ulic,“ uvedl specialista dopravní infrastruktury Václav Novotný z Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Pražští radní v pondělí schválili dopravní plán na roky 2019 - 2023. Do tohoto data by mělo být hotovo celkem 111 projektů. Dokončení se má dočkat například geologický průzkum pro metro D či tramvajová smyčka na Zahradní Město.

Ze silniční infrastruktury je ale výčet projektů slabší. Kromě výstavby parkovišť P+R je z Pražského okruhu nejblíže k dokončení stavba označená číslem 511. „Do země se kopne v roce 2021 tak, aby v roce 2025 mohlo jezdit,“ dodal Novotný.

Fází přípravy by mělo projít celkem 244 projektů. „Spousta projektů se zatím projektuje, příprava trvá hrozně dlouho, tak abychom v roce 2030 mohli vůbec něco začít stavět,“ doplňuje Novotný.