Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) uvedl, že legie „v táboře spojenců reprezentovaly jedinečnost jako armáda státu, který měl teprve vzniknout". Legie tvořilo několik desítek tisíc vlastenecky orientovaných vojáků, kteří se museli spoléhat výlučně na své síly a schopnosti, podotkl. „Z legionářů už bohužel nežije nikdo, ale to neznamená, že bychom na ně mohli nebo dokonce směli zapomenout," dodal.
Vlak tvoří zatím sedm z deseti plánovaných vagónů. K největším lákadlům bude patřit replika plně vyzbrojeného obrněného vozu, s dělem a těžkými kulomety. Kromě něho souprava obsahuje dva plošinové vozy – jeden s polní kuchyní a druhý s obrněným automobilem Austin. Dále jsou tu ubytovací vůz (takzvanou těplušku) pro až 15 legionářů, vůz polní pošty, zdravotní vagon s ošetřovnou a štábní vůz pro důstojníky. Doplnit je mají velitelský, výstrojní a dílenský vůz.
Jak se ve vlaku žilo a bojovalo
Legiovlak vznikl v rámci projektu Legie 100. Od jara příštího roku bude po pět let křižovat republiku a umožní lidem seznámit se na vlastní oči s tím, jak se ve vlaku žilo a bojovalo. Osvětlí jim to i dobově oděná legionářská obsluha vlaku. Veřejnost bude moci do vlaku na Nákladovém nádraží Žižkov zavítat během října.
Slavnostní příjezd unikátního vlaku je naplánován na tuto sobotu poté, co se u Národního památníku na Vítkově uskuteční na den přesně obnovená přísaha České družiny, první dobrovolnické jednotky Čechoslováků na východní frontě.
Legie v Rusku byly jednotky složené z dobrovolníků, kteří se hlásili do carské armády a vytvořili Českou družinu. Ta se postupně přeměnila v Československé vojsko na Rusi o síle tří divizí. Legionáři se vyznamenali zejména v bitvách u Zborova a Bachmače proti rakousko-uherským a německým vojskům. Převzali kontrolu nad Transsibiřskou magistrálou, kterou drželi v bojích proti Rudé armádě i s pomocí 63 vlaků o 40 vagonech. Do vlasti se vrátili po strastiplném putování na lodích plujících z Vladivostoku.