Pražský deník má k dispozici oficiální dokument technické správy komunikací hlavního města (TSK), který provedl v Legerově ulici podrobné šetření a návrat do původního stavu doporučuje. „Na základě výsledků šetření TSK, útvaru dopravního inženýrství a vyhodnocení předložených studií městských částí Prahy 2 a 4 doporučujeme uvést Legerovu ulici do původního stavu, tedy odstranit betonové bloky zužující provoz do tří jízdních pruhů,“ píše se ve zprávě.

Ta má posloužit jako podklad pro další postup magistrátu, který o případném zachování či rozšíření počtu pruhů rozhodne. Provoz v Legerově ulici je totiž stále veden jako zkušební.

Vedení Prahy 2, které o zklidnění magistrály na svém území usiluje mnoho let, ale návrat do původního stavu odmítá. „Zpráva TSK přece mimo jiné říká, že po zúžení se stav zásadním způsobem nezměnil, tak se nemusíme vracet o krok zpět,“ reagovala starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).

V případě rozšíření bude Praha 2 určitě protestovat proti rozhodnutí. „Tato lokalita si rozhodně zaslouží revitalizaci. Uvažovali jsme o tom, že bychom v tom volném pruhu vysadili nějakou zeleň, nebo by mohl být využit pro cyklisty či jako odstavná plocha. Možností je mnoho, ale rozšíření nepovažuji za řešení,“ pokračovala starostka Černochová.

Průzkumy v dopravě

Jak se vlastně změnila dopravní situace na magistrále, zjišťovala TSK. Provedla průzkumy v březnu 2009 před zúžením a poté v dubnu a květnu, když byl už provoz jen ve třech pruzích.

Pro sledování plynulosti dopravy bylo použito vozidlo, které měřilo cestovní dobu ve třech lokalitách, na magistrále a objízdných trasách. Zúžení Legerovy se na celkovém objemu dopravy nijak neprojevilo, ani to nebylo možné, protože ve směru od Nuselského mostu jsou ulice a křižovatky vytížené na maximum.

Dopravní situace v Praze.

Celkově se na součtu sledovaných úseků intenzita automobilové dopravy zvýšila o 3 % (+ 2 200 vozidel/24 hodin). „Veškerý nárůst byl zaznamenán na možných objízdných trasách za zúženou Legerovou ulici,“ upozorňuje zpráva TSK. Na Bělehradské se nárůst intenzity projevil v prodloužení front před světelně řízenými křižovatkami.

Zúžení Legerovy mělo za následek prodloužení délek front vozidel ve směru od ul. 5. května v průměru o cca 100 m, neboť vozidla, která dříve při čekání na zelenou stála nebo popojížděla v původním čtvrtém pruhu, se nyní rozdělila do zbývajících tří jízdních pruhů. „Právě z tohoto důvodu chceme, aby se vše vrátilo do původního stavu,“ argumentovala Žaneta Pilařová, mluvčí Prahy 4.

Za kolony může rozsáhlá výstavba

Právě čtvrtá městská část si už od začátku stěžovala, že se na jejím území po zúžení magistrály dopravní situace výrazně zhoršila. „Jenže za to si může Praha 4 sama, díky tomu že v posledních letech umožnila na svém území tak rozsáhlou výstavbu, takže teď k nim míří mnohem více lidí. Na to zúžení Legerovy ulice nemá žádný vliv,“ myslí si Jana Černochová.

Dopravě v této části magistrály by ale mohly pomoci semafory. TSK doporučuje jejich umístění na křižovatce Legerova – Wenzigova. „Tím by se vytvořil další výjezd do Vinohrad a zároveň by se tak ulevilo ulicím Anglická a Bělehradská i oběma směrům magistrály. Legerova ulice by se navíc tolik nedusila, protože by zde nestálo tolik aut,“ vysvětlila starostka, která se svým tvrzením opírá o odborné posudky.

„V současné době je první světelná signalizace ve směru z Budapešti až v historickém centru Prahy,“ doplnil místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS).