Kvůli zvýšenému zájmu po dlouhé pauze bude dopravní podnik od začátku jezdit podle letního jízdního řádu.

Rekonstrukce se dlouhodobě plánovala zejména kvůli nestabilnímu svahu na podmáčeném vrhu Petřín. V havarijním stavu byl zejména jeden z pilířů, které nesou tíhu dráhy. „Podpěra číslo devět se začala naklánět a mírně sjíždět, protože jako jediná nebyla zajištěna na mikropilotech," vysvětluje Pavel Kejha.

Nutné bylo nejprve zdemolovat 90 metrů dlouhý most u Nebozízku, následovala úprava podkladu, instalace pilířů a pak usazení odlehčené konstrukce z jednotlivých mostních prefabrikátů včetně nástupiště a přístupových schodů.

Speciální směs z betonu

Nyní je na pořadu „probetonování" konstrukce, aby byla celistvá a pevná. Nakonec se pustí do práce i zámečníci, kteří budou osazovat zábradlí. Zároveň se přimontují koleje, elektrické vedení, natáhnou lana, uvedou se do provozu zabezpečovací systémy a vybaví se samotná stanice Nebozízek.

Po rekonstrukci by se vzhled dráhy příliš změnit neměl, novinkou tak bude především výměna materiálu schodů na Nebozízku, kde mramor nahradí speciální směs z betonu, která by měla odolat častým teplotním výkyvům.

Povrch pak bude mít protismykovou úpravu. Vizuálně se ještě změní zábradlí ve stanici, aby korespondovalo se zbytkem trati. Naopak s přístřeškem na nástupišti se ani tentokrát nepočítá.

Téměř stotunový jeřáb

Nejnáročnější částí celé opravy byla instalace nosníků u nového mostu. Před dvěma týdny k ní byl povolán téměř stotunový jeřáb. Aby se na kopec dostal, musely být v Petřínských sadech nejprve zpevněny některé pěší cesty, demontovány lampy veřejného osvětlení a k úpravám došlo i na křižovatce Hellichova.

„Paradoxně nám pomohl mráz, protože podklad byl pevný. S drobným prokluzem kol nakonec jeřáb vyjel na určené místo za hodinu a půl rychlostí zhruba tři kilometry za hodinu," popsal kritický moment Kejha.

V dalších částech trati se už další přestavby nekonají, dopravní podnik však nucenou přestávku využil k pravidelné revizi celého zařízení a dalším menším úpravám. „Ve spodní části jsme opravili dva menší mostky, připevňujeme pražce, v horní části trati se zase opravovaly opěrné zdi a bylo nutné také smýt graffiti," jmenuje vedoucí provozovny Lanová dráha Petřín.

Nové osvětlení trati

Mezi další novinky, kterých si návštěvníci budou moci všimnout, je i nové osvětlení trati. Samotné sloupy zůstanou na svém místě, dojde však v celé délce k výměně šetrných svítidel.

Modernizace se v neposlední řadě dočkají i samotné vozy. Kompletně byly vyměněny podlahy s protipožární ochranou, elektroinstalace a proveden byl i nový protikorozní nátěr, který však zachoval barevnou kombinaci zelené a bílé. Drobných úprav se nakonec dočkaly i stanice Újezd a Petřín.

Dopravní podnik vyčlenil na opravy celkem 24 milionů korun, doplácet by se už další částka neměla. „Rekonstrukce zajistí větší stabilitu a bezpečnost. Nová mostní konstrukce bude odlehčena a podpěry budou lépe fixované do svahu. Celkové náklady na rekonstrukci nepřesáhnou 24 milionů korun," tvrdí generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Co nejkratší intervaly

Samotné dokončení všech prací bude ještě záležet na různých okolnostech, s žádným výraznějším zpožděním vedoucí provozovny Lanová dráha Petřín Pavel Kejha nepočítá. „Dokončení je reálné v druhé polovině března," dodal.

Po rekonstrukci mostu se kvůli očekávanému zájmu veřejnosti počítá se spuštěním lanovky už v letním jízdním řádu, interval tak bude deset minut. Doba jízdy jednoho spoje lanové dráhy na Petřín je pět minut včetně odbavení cestujících ve stanici Nebozízek.

V případě většího zájmu cestujících dopravní podnik slibuje ještě kratší intervaly. Jen za uplynulý rok bylo na Petřín vypraveno 632 mimořádných jízd, v roce 2014 to bylo 1152 a v roce 2013 celkem 754 spojů nad rámec jízdního řádu.

Závažné poškození trati

Praha oslaví letos 25. července 125 let od zahájení první petřínské lanovky. Za celou svoji historii příliš poruch nezaznamenala, nejkritičtějším momentem pro ni byl červen roku 1965, kdy došlo vlivem dlouhotrvajících dešťů k sesuvu půdy a k závažnému poškození trati. Provoz byl okamžitě zastaven.

„Po havárii 7. června 1965 se dlouho nevědělo, zda bude na lanovce někdy obnoven provoz. Nakonec začala znovu jezdit až po náročné rekonstrukci tratě 15. června 1985," řekl vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík.

Lanovka na Petřín je dlouhá 510 metrů a cestující vozí od roku 1891, kdy jezdila s pohonem na vodní přepravu. Po odmlce související s první světovou válkou se na trasu vrátila v roce 1932, kdy už jezdila na elektřinu. Po sesuvech půdy v roce 1965 byla trať obnovena až o dvacet let později. Tehdy byla začleněna do systému městské hromadné dopravy.

Ročně přepraví kolem 1,9 milionu cestujících. Na trase se nacházejí tři zastávky (Újezd, Nebozízek, Petřín), po kolejích jezdí dva vozy pocházející z roku 1985, které dosud fungují na původních podvozcích z roku 1932.

Výluky na petřínské lanovceDráha prochází každoročně dvěma pravidelnými výlukami z důvodu revize zařízení. Po obnovení provozu lanovky v červnu roku 1985 se realizovaly čtyři dlouhodobé výluky:

1) 4. prosince 1985 - 18. ledna 1986 - oprava ložisek
2) 1. dubna 1996 - 4. srpna 1996 - oprava mostu
3) 5. června 2006 - 3. září 2006 - sanace zárubních zdí na trati
4) 7. září 2015 - březen 2016?

Zdroj: historik DPP Pavel Fojtík

Čtěte také: Jeřáb usadil nosníky nového mostu lanovky na Petřín