Antický hrdina Théseus si do labyrintu s Mínotaurem vzal klubko nití, aby se neztratil. Pražané zase dostanou do bludiště jménem Škodův palác mobilní navigaci, která jim má pomoci najít rychle potřebné úředníky a následně pak cestu ven.

Mobilní aplikace má vypadat stejně jako internetové mapy

„Škodův palác není pro úřad úplně vhodnou budovou. Jeden z důvodu je i jeho nepřehlednost, na kterou si stěžují především ti, kteří namísto toho, aby něco vyřešili, bloudí po chodbách. Interiérová navigace je navede přímo ke konkrétním dveřím," popisuje primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Mobilní služba má vypadat stejně jako běžné internetové mapy, které provozuje Seznam či Google. Jen místo exteriéru zobrazí vnitřek úřadu. Člověk si přes aplikaci bude moci ověřit, zda má potřebný odbor otevřeno a následně si nechat poradit trasu, jak se k němu v paláci v Jungmannově ulici dostat.

Navigace, která by měla být k dispozici ještě během letoška, také ukáže cestu k toaletám. Vždy si půjde vybrat z nejkratší či bezbariérové trasy. Magistrát předpokládá, že za vypracování a zprovoznění navigace zaplatí 1,7 milionu korun bez DPH. Roční zkušební provoz pak má vyjít na 195 tisíc korun bez DPH. Celkem tak služba vyjde zhruba na dva miliony korun.

Navigace už provádí Američany po nákupech

Internetová navigace v budově není novinkou. Takovou službu nabízí společnost Goo-gle v obchodních centrech ve Spojených státech amerických. Že jde o praktickou věc, hodnotí i magistrátní opozice. Přesto má výhrady.

„Město bude složitě vytvářet aplikaci, kterou pak využije jen pár lidí, přestože už existuje a má mnoho uživatelů," říká Ondřej Profant (Piráti). Podle něj by bylo lepší, kdyby hlavní město oslovilo ke spolupráci Google nebo Seznam, jejichž mapy jsou v Česku hojně využívany. Vyšlo by to podle něj levněji.

Služba se musí nejprve otestovat

Pirátské řešení však odmítá Vladimír Zadina, který má na starost oblast Smart city v městské společnosti Operátor ICT, která chytrá řešení pro Prahu připravuje. „Ačkoli firmy tvrdí, že služba reálně funguje, musíme ji otestovat. Nemůžeme se spoléhat na to, že službu už někdo zkusil jinde," míní Zadina.

Zároveň však budoucí spolupráci nevylučuje, pokud by se ukázalo, že by bylo lepší spolupracovat či využít jinou technologii. Pokud se navigace osvědčí, chtěla by pak primátorka službu rozšířit i do dalších úředních budov.