Monteverdi se ve své rozsáhlé tvorbě dotkl všech hlavních hudebních žánrů své doby. Právě v madrigalech se mu podle hudebních odborníků podařilo spojit umění mistrů vrcholné renesance s novou estetikou hudebního baroka, díky čemuž dosáhl výsostně osobité a novátorské hudební řeči.

Olga Šroubková, Anastasija Antonovová.
V soutěži Pražského jara zvítězily Šroubková a Antonovová

Nejslavnějším jeho madrigalem je Nářek Ariadny

Celkem napsal devět knih madrigalů. První čtyři se datují do let 1587 až 1603 a Monteverdi je pojímá spíše tradičně. Přelomovou se stala jeho Pátá kniha madrigalů (1605), v níž skladatel zcela nově přistupuje k textu, jehož obsah barvitě vykresluje pomocí hudebních prostředků.

V knize šesté z roku 1614 Monteverdi mimo jiné zhudebnil madrigalovou verzi slavného Lamento d ´Arianna (Nářek Ariadny), který je pravděpodobně jeho nejslavnějším madrigalem vůbec. Předlohou se mu stala stejnojmenná árie z jeho opery L ´Arianna, která se ve své době stala tak oblíbenou, že se ji skladatel o šest let později rozhodl přetvořit do cyklu čtyř madrigalů. Nejznámější z nich Lasciatemi morire (Nechte mne zemřít) bude také součástí dnešního programu.

Ilustrační foto.
Pražské jaro uvítá flamenkovou zpěvačku Márquezovou

Pražské jaro zahájil koncert vídeňských filharmoniků

V rámci své koncertní činnosti vystupuje ansámbl La Compagnia del Madrigale pravidelně na festivalech staré hudby a ve významných koncertních sálech. Pražské jaro zahájil 12. května koncert Vídeňských filharmoniků pod taktovkou dirigenta Daniela Barenboima.

Festival zakončí 2. června jeden z nejvýznamnějších skladatelů druhé poloviny 20. století, dirigent Krzysztof Penderecki. Největší tuzemská přehlídka klasické hudby nabízí čtyři desítky koncertů. Více informací a program se nachází na www.festival.cz.