Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu společnosti ppm factum research, který byl realizován mezi pěti sty respondenty pro pivovar Velkopopovický Kozel, který dlouhodobě řemeslnou dovednost a kutilství podporuje.

„V pivovarech se odjakživa soustředila celá řada řemeslníků. I v dnešní době pivo vaří lidé, kteří dělají své řemeslo s nadšením a láskou. Naším záměrem je docenit všechny, kteří svou práci odvádí poctivě," vysvětlili propojení značky s poctivým řemeslem sládek Velkopopovického Kozla Vojtěch Homolka.

Ročně lidé stráví kutěním dva měsíce

Češi jsou ochotní do kutilství investovat nemalé finance, které předčí i ostatní náklady v rámci trávení volného času. Tato skutečnost platí především pro ty, kteří bydlí v rodinných domech. Lidé žijící v bytech naopak utratí více za rekreace. Navíc oslovení kutilové odhadují, že nad rámec pracovní doby odpracují při kutění další plné dva měsíce.

Zároveň se nejedná o nárazovou činnost. Většina Čechů se kutilství věnuje pravidelně a to zejména přes léto, kdy touto činností stráví v průměru 35 hodin měsíčně. Ani přes zimu, která je nejslabší sezónou, kutilové nespí a pracují průměrně 22 hodin měsíčně.

Za pravé kutilství a zlatorukost se v Čechách považují činnosti, které za sebou nechávají hmatatelný výsledek, jako postavení pergoly, zahradního domku, boudy pro psa, plotu nebo výroba krmítka pro ptáky. Jsou to i činnosti, které vedou k zútulnění domova, jako malování, tapetování, připevnění poličky, sestavení nábytku nebo pověšení lustru.

Dobrý pocit a pomoc jiným

Banální úkoly, jako je například namazání pantů u dveří, sekání trávy nebo výměna žárovky naopak většina národa za kutilství jako takové nepovažuje. Z výzkumu však vyplývá i to, že za kutilství označuje více než čtvrtina Čechů sledování hobby pořadů a čtení hobby časopisů. Není se ovšem čemu divit, vždyť jsou právě pro kutily určené.

Po dobře odvedené práci je na místě odměna. Pro většinu kutilů je tím pravým oceněním dobrý pocit a skutečnost, že udělali sobě i jiným radost. Osmapadesát procent z nich se se svými výtvory chlubí převážně rodině a nejbližším přátelům.

Co se týče materiální odměny, jako první si většina kutilů vzpomene na dobře vychlazené pivo, které si po práci dopřeje třináct procent z těch, kteří se za kutily považují. Mezi muži je to potom téměř jedna pětina. Názor žen je na pivo po práci mnohem silnější. Třiatřicet procent by kutilům pivo po práci dopřálo.

Kutilství nezávisí na genderu

Muži stejně jako ženy kutí srdcem. Shodnou se také na důvodech, kvůli kterým se muži kutilství věnují. Nejčastěji se k manuální práci uchylují, protože z ní mají dobrý pocit, je pro ně formou odpočinku, chtějí něco vylepšit, neboť oni to umí nejlépe, nebo dostali objednávku od člena rodiny.

Téměř dvě pětiny mužů rovněž přiznávají, že kutění je pro ně záminka k odpočinku od své partnerky. Svou dílnu, garáž nebo prostor v bytě, ve kterém se kutilství věnují, považují za takzvané chráněné teritorium. Ženy jsou si však tohoto faktu plně vědomé. Na druhou stranu stejně velká skupina kutilů se tomuto hobby věnuje, aby na svou partnerku zapůsobila. Rčení Za vším hledej ženu tedy platí v tomto případě hned dvakrát.

Sběratel kutilstvíMilan Říha se se svými bývalými spolužáky kdysi bavil o kutění. Nakonec je vyzval, aby mu přinesli své staré kutilské kousky. Dneska už podobné věci sbírá sedm let. „Kutil jsem byl spíše před revolucí. Mladí to asi nepamatují, ale v práci jsme tenkrát fušovali, tedy během pracovní doby jsme si vyráběli něco pro sebe i na prodej. Nebo jsme bastlili například rádio," vysvětlil s úsměvem Milan Říha. Sám například vyrobil nabíječku na autobaterii nebo sekačku.

Aktuálně má ve své sbírce asi tři sta výrobků a někdy jde i o kuriózní kousky, které se do republiky dostaly jenom díky pašování, jako třeba přenosné horské slunce. „Oslavuji kutilství Čechů. Až jednou umřu, tak to možná někdo vyveze do sběrného dvora, ale chci ukázat také mladším lidem, že takhle to kdysi fungovalo," objasnil Říha, který má ke každému svému výrobku konkrétní příběh i storku, jak k němu přišel. Sbírku dále rozšiřuje.