Dobrou zprávu chodcům, cyklistům i cestujícím v městské hromadné dopravě vyslalo hlavní město. Jedna z nejnebezpečnějších křižovatek na nábřeží Kapitána Jaroše je opravena. Jak nyní vypadá?

Přecházení pěti pruhů vozovky je bezpečnější pro chodce. Cestující tramvajemi ocení, že nástupní ostrůvek je od středy širší, a dokonce ho doplnilo i zábradlí. Cyklisté na ní mohou jet po nově vyznačených pásech pro odbočení.

Oprava křižovatky byla málem zrušena. Město s dopravním podnikem chtělo nejprve zrekonstruovat tramvajové koleje. Další úprava, která zahrnovala i bezpečnostní prvky, měla být kvůli úsporným opatřením zrušena.

„Rozhodnuti o celkové opravě nebezpečného místa padlo na poslední chvíli. V odpovědi na interpelaci na únorovém zasedání pražského zastupitelstva ji slíbil primátor Bohuslav Svoboda,“ řekl Vít Masare z občanského sdružení Auto*Mat.

Stav křižovatky byl dlouhodobě kritizován poté, co na ni došlo k řadě nehod. V roce 2006 na následky zranění při průjezdu křižovatkou zemřel cyklista Jan Bouchal, zakladatel iniciativy Auto*Mat.

Od té doby se nebezpečnému místu v metropolitní dopravě začalo říkat „Bouchalova křižovatka“.

Důležitý uzel

Křižovatka na nábřeží Kapitána Jaroše je důležitým uzlem pro chodce i cyklisty. Jak ukázalo sezónní sčítání cyklistů v červnu 2010, denně tímto místem projelo 500 lidi na kolech, kteří vjížděli z třídy Dukelských hrdinů. Od té doby se počet cyklistů v Praze zvýšil zhruba o polovinu. Automatické sčítání v roce 2011 ukázalo, že tímto třídou Dukelských hrdinů projelo až 800 cyklistů denně.

Křižovatka na nábřeží kapitána Jaroše nebyla jediným nebezpečným místem v metropoli.

Dalšími, kde jsou cyklisté doslova v ohrožení života, jsou například přejezdy přes magistrálu, křižovatka u Bulhara, průjezd z Vinohradské na Václavské náměstí.

Místa, která by bylo dobré upravit pro cyklisty, ale nejsou jen křižovatky. Na některých místech, zejména v centru, už je takové množství cyklistů, chodců a aut zároveň, že je také velmi nepříjemné tudy na kole jezdit.

Problematická místa

„Například tunel pod Vyšehradskou skálou, tam už je to neudržitelné. Podobně jsou na tom náplavky, tam se původně nepočítalo s tím, že by po nich mohli jezdit cyklisté,“ řekl Vít Masare ze sdružení Auto*Mat.

Neúnosná situace je také u Národního divadla, kde je rovněž jedno z nejfrekventovanějších míst cyklistické dopravy. Doslova evergreenem je Smetanovo nábřeží mezi Národním divadlem a Rudolfinem. „To je absolutně dopravně šílený prostor,“ uvedl Masare. Nejen sdružení Auto*Mat dlouhodobě usiluje o to, aby se tato oblast stala pěší zónou. „Začali jsme komunikovat s místními podnikateli, ti by s tím neměli problém, byli silně pro. Provedli jsme analýzu dopravy v těchto místech, na základě ní jsme také navrhli několik opatření, která by bylo možné udělat, ale je potřeba, aby byl zájem ze strany magistrátu a městské části Praha 1,“ vysvětlil Masare.

Úsek „nepřátelský“ cyklistům je také část cyklostezky A1 od Klárova na Kampu, kde jsou historické povrchy, po nichž je pro milovníky cyklistky nepříjemné jezdit. Dalším problematické místo je Šeříková ulice, kde údajně nejezdí téměř žádná auta a bylo by žádoucí udělat zde cykloobousměrku.

Statistiky nehodovosti o nebezpečnosti křižovatek pro cyklisty nejsou prý příliš vypovídající, a to jednoduše proto, že na některá místa se cyklisté raději ani nepouštějí.

Oproti roku 2010 vzrostl celkový počet nehod cyklistů ze 128 na 193. „Ale vzhledem k tomu, že počet cyklistů narostl zhruba o polovinu, tak relativní nehodovost klesá,“ doplnil Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

Která místa se ještě opraví, aby byla přátelštější k cyklistům?

Drobnější úpravy za 2 miliony korun provede letos Technická správa komunikací na křižovatce mezi ulicí Na Slupi a Výtoní, bude zde mimo jiné nové dopravní značení a cyklopruh.

Příznivcům jízdy na kole také výrazně pomáhají obousměrky v místech, kde auta mohou jezdit pouze v jednom směru.

Příkladem městské části přátelské k cyklistům jsou podle Fillera Kbely, kde začaly „cykloobousměrky“ vznikat ve větším.

„Je to levné opatření, které cyklistům zlepší průjezd městem. V Praze je jich asi 8 kilometrů, ale například ve Vídni mají 200 kilometrů obousměrných ulic pro cyklisty,“ řekl Filler.

Nehody cyklistů

rok 2010 2011
Usmrcen 0 0
Těžce zraněn 9 11
Lehce zraněn 47 77
Nezraněn 72 105

JIŘINA ZÁVODSKÁ