Království železnic na Smíchově mapuje tratě napříč Českou republikou. Nadšenci do vlaků si tak mohou prohlédnout zmenšeniny nejrůznějších modelů vozů, ale i zmenšeniny českých měst. Nyní možná přibude model důležitého dopravního uzlu – Pardubic.

Děti i rodiče tedy uvidí model pardubického nádraží, ale také dostihové závodiště či tradice perníkářské výroby. Nebudou chybět ani zásadní podniky jako Synthesia a Paramo. Kolejovou dopravu doplní autoprovoz modelového dopravního podniku s pojízdnými autobusy a trolejbusy, které jsou pro tento kraj typické.

Projekt, modeláři, prostor i dodavatelé jsou na chystané novinky připraveni. Chybí už jen peníze. Království železnic se proto rozhodlo zkusit je získat od lidi, svých nadšených fanoušků, kteří se sem i několikrát ročně vrací. A to prostřednictvím crowdfundingové kampaně na portálu HitHit.

Provozovatelům Království železnic ale stoupají náklady, a to zejména kvůli placení nájmu v eurech. „Omezili jsme maximum možného z provozní režie, propustili i část zaměstnanců a stále je to málo. Po ukončení intervencí zvládáme z vybraného vstupného zajistit pokrytí nájmu a běžných provozních nákladů, ale na větší investice dlouhodobě nezbývá,“ vysvětlil důvod crowfundingové kampaně ředitel Království železnic Matěj Horn.

Nápad na crowfounding vzešel od návštěvníků

První nápad na financování další výstavby prostřednictvím takzvaného crowdfundingu dostali provozovatelé přímo od samotných návštěvníků. Lidé si začali všímat, že nové části kolejiště nerostou tak rychle jako předešlé a ptali se proč. Čas ukázal, že má-li se projekt železničního modelu České republiky posunout, je to zřejmě jediná reálná možnost.

Náklady na kompletní výstavbu modelového provedení kraje představují investici ve výši 2,7 milionu korun, ale crowdfunding má jednu zásadní podmínku. Pokud se nepodaří vybrat celou cílovou částku, byť o jedinou korunu, vybrané prostředky se vrací zpět těm, kdo je vložili.

Proto v Království dali na radu zkušenějších a projekt rozdělili na čtyři finanční milníky. Základem jsou zakázkové modely dominant kraje a každý další milník přidává další a další prvky, až po ideální provedení v plné výši nákladů. V kampani cílí na částku 1,25 milionu korun.

„Přirozeně bychom mohli skončit a pražské Království železnic zavřít. Ale stabilní zájem rodin s dětmi, které tvoří majoritu návštěvnosti, a díky kterým se umísťujeme na předních příčkách nejvyhledávanějších turistických atrakcí, velí pokračovat a udělat vše možné i nemožné, abychom tu pro ně byli i dále. V nadšených, rozesmátých tvářích návštěvníků denně vidíme, že to má smysl,“ uzavřel optimisticky Rudolf Pospíšil, mluvčí projektu.