Kormidelníkům rekreačních lodí mířících do Prahy odpadla starost, kde plavidlo ukotví. Na nábřeží Edvarda Beneše totiž vzniklo nové zhruba půlkilometu dlouhé kotevní stání, u něhož mohou lodě zastavit. Dosavadní kapacity nebyly dostačují, a tak měla plavidla z Evropy mnohdy velké problémy, jak v metropoli vyložit cestující.

Místo pro patnáct lodí

Podle mluvčího Ředitelství vodních cest ČR Václava Straky patřilo protilehlé nábřeží Na Františku z hlediska osobní vodní dopravy k nejvytíženějším úsekům v Praze.

Na nové kotevní stání bude možné vyvázat až patnáct plavidel na Vltavě dnes běžně používaných osobních lodí. „Kotviště bude primárně sloužit jako čekací místo výletních lodí. Lodě se tu budou moci zásobit, vyložit odpadky a zároveň umožní výstup a nástup pasažérů,“ popsal Straka.

Připraveni na povodně

Součástí zařízení jsou však i nouzová chráněná vysokovodní stání, která poslouží při povodních. V případě příchodu velké vody totiž musejí veškerá plavidla ze zdrže Helmovského jezu odjet do ochranných přístavů na Smíchově a v Holešovicích. Pro ty, jímž by se to v krizové situaci nepodařilo, bude možné nouzově lodě ukotvit k vysokovodnímu stání na nábřeží Na Františku.

„Čtyři dalby, které jsou tvořeny vždy třemi ocelovými troubami zavrtanými a zabetonovanými do dna řeky, jsou vystrojeny úvaznými pacholaty rozmístěnými v pěti výškových úrovních. Dva ocelové žebříky umožňí výstup na horní plato nábřeží. Lodě tak budou ukotveny i v případě takových povodní, jaké Praha zažila v roce 2002,“ doplnil Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest.

Na zajištění bezpečného upoutání lodí se Ředitelství vodních cest soustřeďuje už sedm let. Tehdy totiž voda odnesla třináct lodí a tři z toho musela armáda zneškodnit výbušninami, aby nebyly poškozeny mosty, jezy a další vodní stavby.

Stavba, kterou úředníci zkolaudovali v lednu, stála 65 milionů korun. Práce začaly na jaře loňského roku. V létě Pražané dokonce u Čechova mostu zažili výbuch. Odhadem 360 kilogramů trhaviny mělo za úkol odstřelit kus dna Vltavy, což bylo k přípravě kotevního stání nutné.