„Aktuálně jezdí pražským metrem cca o 56 % cestujících méně oproti stejnému období před koronavirem,“ informoval Ropid prostřednictvím oficiálních facebookových stránek. Loni na počátku února, kdy „čínská chřipka“ řádila v zahraničí a v Česku ještě nebyl jediný potvrzený případ viru SARS-CoV-2, denně využilo pražské metro zhruba 1 060 000 cestujících. V současné době se podle Ropidu číslo pohybuje okolo půl milionu lidí.

„Přitom aktuální špičkové intervaly se od těch původních neomezených liší pouze v jednotkách sekund,“ připomněla městská společnost fakt, že dispečeři upravili provoz tak, aby měli lidé ve vestibulech i ve vozech co největší možný prostor, jako by jezdil metrem „obvyklý“ milion lidí. Ropid na závěr příspěvku dodal, že o prázdninách v časech „necovidových“ využije denně metro asi 900 tisíc cestujících. O vánočních svátcích klesá počet až na hranici 700 tisíc.

Ropid musel v následné diskuzi odpovídat na kritiku v podobě přeplněných tramvajových spojů. Dopravní podnik má k dispozici padesátku tramvají, které každý den sčítají cestující a poskytují srovnání dat s minulými lety. Organizátor MHD v Praze a okolí uvedl, že celý letošní leden pokles poptávky cestujících u tohoto druhu dopravy kolísá mezi 49 a 57 procenty. 

„Celkový údaj však platí pro celou síť, nikdy nelze vyloučit, že jeden konkrétní spoj bude plný třeba v případě, kdy kvůli nějaké mimořádnosti dlouho nic nejelo. Rozhodně ale takto nejsou pravidelně zaplněné žádné linky ani v celém období špičky v žádném úseku,“ napsal Ropid.

Na lince B bylo 25 strojvůdců v karanténě

Magistrátní firma prozradila v této souvilosti také zajímavou věc ohledně protiepidemických opatření u řidičů tramvají, kteří se kvůli prevenci nákazy koronavirem nemohou střídat, jak byli zvyklí třeba na zastávce I. P. Pavlova: „Takže přestávky musí konat řidiči na konečných, takže tramvají na linky musí být vypraveno víc, takže se do obratišť tyto vozy sotva vejdou.“

Podle Ropidu tedy musí být intervaly o minutu až dvě posunuté a mezera pěti minut mezi jednotlivými tramvajemi na páteřních linkách jsou teď maximem možného. Případné posilování spojů tak nejde realizovat zkrácením intervalů, ale dispečeři potřebují využít volná obratiště (například Těšnov, Špejchar či Smíchovské nádraží), odkud se vypraví vložené spoje tak, aby „tramvajáci“ mohli řádně čerpat přestávky.

„Současně je u všech druhů Pražské integrované dopravy (PID) mírné omezení potřeba proto, aby byla rezerva pro náhlé nákazy a karantény v konkrétním depu, vozovně či garáži. Zejména na podzim bylo několik případů, kdy se s ohledem na tuto situaci zálohy pro zajištění rozsahu provozu dle mírně omezených jízdních řádů velice hodily a provoz se podařilo zajistit bez toho, aby si toho cestující všimli. V jednom okamžiku bylo třeba na lince B metra až 25 strojvůdců v karanténě,“ popsal Ropid těžkosti způsobené onemocněním covid-19.