Nejdřív jen v rychlosti připomeňme více než dva roky staré momenty, kdy se žižkovské ulice kvůli zmiňované rekonstrukci Husitské proměnily v dopravní peklo – řidiči na objízdných trasách stáli v kolonách, blokovali i tramvajový provoz a lidé nadávali na vedení magistrátu v čele s Krnáčovou. Exprimátorka pak v jednom z rozhovorů prohlásila, že „Pražané jsou trochu zpovykaní s dopravou, protože když stojí deset minut v zácpě, už je z toho skandál“.

Na konci letošního června zahájila Technická práce komunikací (TSK) další etapu oprav žižkovské dopravní tepny. Pro letošní rok jde o úsek Husitská – Černínova. V plánech magistrátní společnosti je Koněvova zahrnuta až do roku 2021. Současné práce jsou podle TSK koordinovány i s kopáním vodovodu a kanalizace. 

Praha 3 se o uzavírce dozvídá na poslední chvíli

„Máme ještě v čerstvé paměti trable při rekonstrukci Husitské ulice. Jak je v Praze nechvalným zvykem, dozvídáme se to na poslední chvíli. Magistrát dodnes oficiálně nepovolil potřebné uzavírky a TSK jako investor akce vydal zatím jen obecné informace. Lidé z Koněvky dodnes prakticky o ničem neví,“ informoval Ondřej Rut (Zelení), místostarosta Prahy 3.

Po více než týdnu se zatím zdá, že se občanům Žižkova nepříjemné vzpomínky na dopravní kolaps nevrátí. I kvůli dřívějšímu konci školního roku a začínajícím prázdninám, lidí v hlavním městě ubylo. Také autor textu inkriminovaným místem několikrát projížděl, oproti minulým uzavírkám se teď zlepšila situace rovněž v Seifertově ulici, kudy jezdí tramvaje.

Rutovi, který má v radě městské části na starosti dopravu, si lidé stěžovali akorát na úbytek parkovacích míst po dokončení rekonstrukce či na koordinaci prací v Jeseniově.

Na vedení Prahy 3 však zaútočil bývalý starosta a lídr opozice Alexander Bellu (ODS), jenž sdílel na facebookové stránce video zachycující jízdu na kole Koněvovou i Husitskou ulicí, kde se nechal vyznačit nový cyklopruh. „Cyklopruh, který opět vede odnikud nikam. Lobbing za 'zájmy cyklistů' opět zvítězil nad zdravým rozumem,“ komentoval Bellu s tím, že kvůli doprava kolabovala kvůli změně značení, „ale aspoň to těm řidičům Zelení nebo spolek Automat natřeli“.

Cyklopruh vs. stezka na Vítkově

„Vážně si někdo myslí, že cyklisté budou tento pruh využívat, když pár metrů odsud vede stezka okolo Vítkova?“ zeptal se exstarosta Bellu v závěru příspěvku. Žižkovští tento problém řešili na sociálních sítích už na začátku června, kdy (trochu nešťastně) dělníci začerňovali vodorovné dopravní značení v Husitské ulici během ranní špičky.

Kolo s bazénovou žížalou
O nutnosti komplexní řešení automobilové a cyklistické dopravy v této části Žižkova psal Vratislav Filler ze spolku Automat už v únoru 2019 na webu Prahounakole.cz: „Jinak asi pražským cyklistům nezbude, než si pro jízdu Husitskou a jinými 'úspěšně' rekonstruovanými pražskými ulicemi pořídit na nosič bazénovou žížalu a těsné předjíždění vozidlům za sebou technicky znemožnit.“

Zastupitel Matěj Michalk Žaloudek (Zelení) v diskuzi upozornil, že průběžný chráněný cyklopruh bude po rekonstrukci Koněvovy po celé délce ulice. V červnu šlo pouze o přípravy. Navíc bude jen ve směru stoupání.

Toto řešení podle Žaloudka přispěje k větší bezpečnosti všech účastníků silničního provozu, auta navíc nebudou zdržována cyklisty, kteří nedokáží do kopce udržet adekvátní tempo. Chráněný cyklopruh navíc v případě potřeby projíždět i motorovými vozidly.

„Cyklostezka okolo Vítkova je pár metrů vedle, ale většinu času probíhá v jiné výšce. Navíc spojuje jiné cíle. Zatímco A42 jde z hlavního nádraží na Krejcárek, Koněvka spojuje Divadlo Ponec s Ohradou. Kdo bydlí na Ohradě jako já, potřebuje pruh v Husitské, cyklostezka je v tu chvíli k ničemu,“ opakoval kritikům předseda radničního výboru pro územní rozvoj.

Aktuální názorový střet mezi motoristy a cyklisty však může být jen slabým odvarem toho, co může nastat na konci prázdnin. Od 24. srpna se totiž plánuje při 3. etapě kompletní uzavírka Koněvovy ulice v úseku mezi Prokopovou a Rokycanovou. Pohyb pro pěší má být po chodnících zachován pouze na severní straně, na jižním se bude chodit po provizorním povrchu.

„Ve směru z centra se bude uzavírka objíždět nadále přes Prokopovu, Olšanskou a Želivského ulici. Ve směru do centra půjde projet Rokycanovou a Prokopovou. Je však jasné, že značná část řidičů to objede přes Seifertovu ulici,“ nastínil žižkovský místostarosta Rut.

Praha 3 proto už podle Ruta požádala magistrát, aby došlo k „vyparkování“ Seifertovy – místo stojících aut bude samostatný jízdní pruh tak, aby nebyl blokován tramvajový provoz. Radní mají přislíbenu rovněž asistenci městské policie. Co myslíte, budou Pražané kvůli Žižkovu zase „zpovykaní“?