Do středu města jen s vozidly „vlídnými" k ovzduší. Je to jedno z řešení, o němž nyní přemýšlejí pražští radní s ohledem na boj proti smogové situaci, kterou město zažilo letos v zimě. Jak by případně nízkoemisní zóny v Praze fungovaly zda jen za smogu, či celoročně a jakou by zóna měla hranici, zatím není jasné. V dubnu by měl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) uspořádat setkání se zástupci městských částí, na němž by společně probrali budoucnost nízkoemisní zóny.

Čtěte také: Bělor z Auto*Matu: Lidem ze satelitních měst pomohou přestupní body

Některé radnice postrádaly objízdné trasy zóny 

„Už uplynula určitá doba od chvíle, kdy jsme s tímto řešením přišli naposledy. Chceme proto probrat tuto možnost i s městskými částmi, které dříve byly proti," uvádí Dolínek. Už jednou v tomto volebním období tuto možnost magistrát zvažoval, některé radnice totiž postrádaly objízdné trasy zóny.

Jedním z nich byla Praha 6. Kromě nedostatku objízdných tras byly za nesouhlasem další dvě okolnosti. „Studie ČVUT říká, že pokud ohledně pohybu v zóně udělíme výjimku všem rezidentům, nemusíme to zavádět, protože to nepřinese požadovaný efekt. Nedat výjimku rezidentům je naopak drsné opatření," říká Petra Kolínská (Zelení), bývalá radní šestky pro dopravu a nynější náměstkyně primátorky.

Existují účinnější způsoby 

Dalším důvodem proti zavedení nízkoemisní zóny jsou pak příklady z Dánska, Rakouska či Německa. „Ani u disciplinovaných Němců nebyl vliv příliš velký," dodává Kolínská s tím, že to však neznamená, že by Zelení byli proti tomuto opatření.

Existují však i účinnější způsoby, jako je třeba zavést mýto pro vjezd do centra města. V současnosti Praha zvažuje všechny možnosti. Do září by pak měl být hotový regulační plán. Ten navrhne, jak by mělo město postupovat při smogové situaci.

Přečtěte si: Rozhodnuto! Malostranské náměstí bude patřit pěším