Podle carsharingové platformy si díky tomu mnozí vlastníci aut vydělají bohatě na celoroční provoz vozu, běžně desítky tisíc korun ročně. Průměrným pražským uživatelem služby je muž ve věku 30 až 34 let.

V Praze je aktuálně v nabídce přes 800 aut, což je více než polovina z celé země. A více než tři čtvrtiny zápůjček se uskuteční právě v hlavním městě. „Majitelům vozů jsme loni vyplatili 22 milionů korun. Atraktivní výdělky se přitom netýkají pouze nových modelů. Peníze vydělávají auta všech značek, typů i stáří. Téměř neexistuje auto, o které by na platformě nebyl zájem,“ uvedl ředitel HoppyGo Robin Švaříček s tím, že poptávka po krátkodobém pronájmu i přes výkyvy cen paliv mezi lety 2020 a 2021 stoupla o 81 procent.

Jako příklad úspěšného pronájmu zmínil Švaříček Ford Transit z roku 2011: „Jeho majitel si od června 2021 vydělal už přes 224 tisíc korun, náklady na pořízení automobilu se mu zaplatily už skoro třikrát."

Mezi úspěšné vozy se podle něho řadí i například dvouleté SUV Škoda Kodiaq, pětiletá Škoda Octavia Combi ne-bo přes deset let starý kompaktní vůz Opel Astra. Nejpoptávanější značkou i typem vozu v Praze je ale Škoda Fabia. „Vůz dokáže vydělat dost peněz, i když ho souběžně používáte pro vlastní potřeby, aktivní majitel si v průměru přijde na 60 tisíc korun ročně,“ připomněl Švaříček.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

Zájem o komunitní sdílení aut v Česku podle něho nastartoval nejen nedostatek vozů na trhu, ale i rychlý růst inflace a covidová pandemie.

„Pro stále více lidí už není sdílení aut pouze službou pro ty, co vlastní auto nemají. Naopak se spíše stává doplňkem, který usnadňuje krátkodobou zápůjčku užitkových vozů, kabrioletů nebo elektromobilů. I ti, kteří byli dříve zarytými příznivci pohodlí vlastního vozu, čím dál více vidí carsharing jako možnost, jak sdílením vlastního automobilu zlepšit svou finanční situaci,“ dodal.

„Moci využít už někým pořízená auta, čerpat z nich užitek, majiteli tak pomoci splácet cenu auta, které by jinak stálo na dvorku, a ještě mít k dispozici flexibilitu, které konkuruje jen volný carsharing, a neuvěřitelně široký výběr, to si troufnu označit za revoluční projekt. Alespoň v našich končinách,“ vychválil službu z pohledu uživatele Pražan Pavel.

„HoppyGo jsem zaregistroval v zimě 2020 a rozhodl jsem se to vyzkoušet s fabií, kterou jsem nejezdil. Zpočátku jsem byl mírně skeptický, ale detaily smlouvy, jako je pojištění nebo ověření řidiče, mé obavy rozptýlily,“ připojil zkušenost majitelů aut Tomáš.

HoppyGo působí nejen v Česku, ale i sousedních zemích. Zájem o peer2peer carsharing na obou stranách řetězce roste. V Praze loni stoupl počet uživatelů o pětinu. Sílí i popularita elektromobilů, loni o ně vzrostla meziroční poptávka čtyřnásobně a nabídka se téměř zdvojnásobila.

Větší auto více vydělá

Nejnižší cena zápůjčky pražského vozu je aktuálně 199 korun za den, nejvyšší pak přes 12 tisíc. Nejvyšší výdělek za uplynulý rok na území Prahy přinesl devítimístný VW Multivan se ziskem téměř 200 tisíc korun.

Průměrný aktivní majitel v Praze si přitom vydělá v průměru dvojnásobek oproti ostatním českým městům. „Oproti ostatním regionům Praha vyniká nejširší nabídkou vozů včetně velké nabídky elektromobilů i možností zvolit si bezkontaktní předání nebo přistavení vozu. Má také nejširší nabídku vícemístných dodávek,“ jsou podle společnosti HoppyGo pražská specifika.

Průměrná doba zápůjčky za celé Česko loni činila necelé čtyři dny a průměrný nájezd bezmála pět set kilometrů.