Kolony, několikaminutové zdržení a rozhořčení řidiči. Celý tento týden pracovali zaměstnanci Dopravního podniku a Technické správy komunikací (TSK) na obnově zastávky na Štvanici. To si vyžádalo i omezení na silnici. Pruhy tu byly svedeny do jednoho a především v ranní špičce se tu tvořily zácpy, které končily až u hlavního nádraží.

Čtěte také: U Výstaviště tramvaje nebudou odpočívat, pojedou hned dál

Podle informací TSK budou práce za omezeného provozu pokračovat ještě během víkendu. „Doufám, že do neděle práce doděláme. Potřebujeme ještě dokončit světelnou signalizaci," uvedla mluvčí správy komunikací Barbora Lišková. První cestující vystoupí na Štvanici už 25. března, kdy dojde i k celkovým změnám v jízdních řádech. Podle radnice Prahy 7 už nic ke zprovoznění zastávky, na kterou se roky čeká, nebrání.

Otevřou s dvouletou prodlevou 

Zastávka vznikla před dvěma lety. Její otevření ale pozdržely připomínky policie, které vadil příliš úzký prostor pro pěší. Nově je ostrůvek rozšířen tak, aby se na něj bez problému vešly i matky s kočárky. Zastávka bude na znamení, a stejně tak semafory pro chodce budou pouze na tlačítko.

Ještě před samotným zprovozněním ale vzbuzuje zastávka uprostřed magistrály mnoho emocí. „Prima, teď už stačí počkat si na první smrťák," komentuje na Facebooku její vznik diskutující Jaromír. „Uvidíme, jak dlouho radost vydrží. Ať bude bezpečnost jakákoliv, stejně bude obrovské riziko, že budou lidi dobíhat tramvaj přes dálnici," přidává další připomínku Matouš. Ne nadarmo si mezi lidmi vysloužila přezdívku „zastávka smrti".

Místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský přesto věří, že bude o bezpečí chodců postaráno. „Až odezní vlna negativních emocí z posledních dní kvůli její stavbě, tak si na ni nakonec všichni zvyknou," míní. Řidiči podle něj už její přítomnost vzali na vědomí a přizpůsobili jí svou jízdu. Maximální povolená rychlost je totiž v tomto úseku 50 kilometrů v hodině, dříve ji ale řidiči často překračovali.

Štvanice ožije. Všechny akce míří tam 

Obnovu zastávky na Hlávkově mostě, kterou někteří pamatují ještě ze 70. let, iniciovala radnice Prahy 7. Ráda by na Štvanici vrátila život. „Všechny akce, které nám nyní na radnici chodí, směrujeme na Štvanici. Je to skvělý prostor blízko centra a v jehož blízkosti nikdo nebydlí, takže nevadí ani hluk," míní místostarosta sedmičky.

Zastávka na mostě je proto nezbytností. Nyní mají lidé jen omezené možnosti, jak se na ostrov dostat buď autem, přívozem, který jezdí jen v některé měsíce, anebo pěšky ze vzdálených zastávek na Těšnově nebo Vltavské. Při cestě z Holešovic musí pěší navíc nejdříve zdolat bludiště podchodů pod magistrálou. Mnoho z nich to řeší přebíháním silnice. Podle Ondřeje Mirovského bude zastávka sloužit dva až čtyři roky. Pak se nejspíš znova uzavře. Hlávkův most totiž čeká nutná oprava.

Čtěte také: Práce na mostě omezí auta i tramvaje