Praha Doprava na Letiště Václava Havla je jednou z řady dopravních komplikací hlavního města. Dlouhodobě neutěšená dopravní situace se v posledních týdnech ještě zhoršila kvůli tomu, že pracovníci Technické správy komunikací opravují ulici Lipskou, vedoucí od Evropské na letiště. Zároveň se také staví okružní křižovatka v ulici Aviatická.

Velký problém mají autobusy 

Řidičů se více týká oprava tříkilometrového úseku z Lipské směrem z centra, která započala 14. září a skončí příští pátek. „Momentálně i kvůli pracím na silnici už kolem sedmé ráno začíná houstnout provoz a kolem osmé už jsou pravidelně kolony," uvedl pro Deník Petr Vomáčka z Ústředního automoto klubu (ÚAMK), který dlouhodobě sleduje pražskou dopravu.

Problémy nejsou podle něj nejen na Lipské ulici a na dálnici D7, která na ni navazuje. „Dopravní komplikace máme i na okolních silnicích. Lidé z Kladna vůbec nevyužívají dálnici D7 a jezdí přes karlovarskou. Velký problém mají i autobusy, které míří od Kladna do Prahy," doplnil Vomáčka.

Lidé musí použít auto, taxi nebo autobus 

I když v současné době je situace citelně horší, popojíždění v kolonách při cestě na nebo kolem letiště není žádnou novinkou. Zdržení mezi patnácti a dvaceti minutami je na frekventované trase podle Vomáčky už dlouhou dobu v podstatě standardní.

Je to dáno tím, že na nejvýznamnější české mezinárodní letiště vede stále pouze jedna cesta, a to po silnici. Lidé tak musí použít vlastní auto, taxi nebo autobus.

Více než polovina lidí chce jezdit vlakem 

Právě tyto způsoby jsou podle průzkumu, které si nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), nejméně oblíbené. Pokud by si lidé mohli vybrat, nejraději by silnici na cestě do Ruzyně úplně vynechali a jeli vlakem.

Jako preferovaný způsob dopravy na letiště uvedla železnici více než polovina z tisícovky dotázaných cestujících. Současný stav považují za nedostačující čtyři pětiny lidí.

Lidé za cestu utratí asi 450 korun 

Z průzkumu mimo jiné vyplývá i to, že lidé cestují na letiště průměrně déle než jednu hodinu, utratí za cestu přes 450 korun a pouze čtvrtina lidí jezdí dobrovolně autem. Železnici by preferovali i lidé, kteří pro cesty využívají městskou hromadnou dopravu a jezdí autobusem.

Na cestování vlakem si však budou muset ještě počkat. Rychlodráha z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště je sice v plánu a SŽDC připravuje projekty jednotlivých fází trasy, podle současného harmonogramu však bude kompletně hotová až v roce 2025.

SŽDC chce začít s úpravami příští rok 

A to je optimistická varianta, protože na dodržování harmonogramů se zejména u dopravních staveb někdy příliš spoléhat nedá.

Podle informací SŽDC by měly první práce začít v roce 2017 a už příští rok chce správa železnic začít s úpravami úseku mezi Smíchovem Hostivicemi. Ten má v budoucnu sloužit jako objízdná trasa během modernizace trati mezi Prahou a Kladnem.

Ve středních Čechách se začne stavět

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše začnou práce nejprve ve Středočeském kraji. V Praze totiž přípravu komplikuje v současnosti preferovaná varianta, která počítá s tunelem přes Střešovice. Podzemní variantu preferuje radnice Prahy 6, musí se však kvůli ní změnit pražský územní plán.

„Proto byla nejprve zahájena příprava staveb v oblasti Středočeského kraje," vysvětlil Marek Illiaš s tím, že jako první by se měla modernizovat trať mezi Ruzyní a Kladnem. Na tuto část už byla vybrána projekční firma, kterou je Metroprojekt.

Cesta na letiště. Infografika. Zdroj: Redakce

Čtěte také: Pražské letiště se chce zaměřit na cestující z německého Saska