Možná ani optimisté neočekávali, jak se změní provoz na Jižní spojce po pondělním otevření Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5. Ale skutečnost je taková, že zde auta projíždějí plynule a nepotvrdily se ani katastrofické scénáře o kolapsu dopravy na Spořilově, kde sjíždějí kamiony na dálnici D1 a dále na okruh či zpět.

Policie dokonce hovoří o radikálním zlepšení situace na Jižní spojce. „Od včerejšího dne sem platí zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun. Po otevření nové části Pražského okruhu projelo Cholupickým tunelem směr na D1 v 17 hodin celkem 420 nákladních a 1650 osobních automobilů za hodinu. V opačném směru, tedy k dálnici D5 projelo 1000 nákladních a 1150 osobních vozidel za hodinu. Tímto se radikálně zlepšila i situace na Jižní spojce, kde je provoz značně odlehčen,“ potvrdila v úterý Eva Kropáčová, pražská policejní mluvčí.

„Za dopoledne jsme museli odklonit celkem 130 kamionů, které mířily na Jižní spojku,“ navázal ředitel pražské městské policie Vladimír Kotrouš.

Ještě rychleji

Od středy by pak měl být provoz na Jižní spojce ještě plynulejší. „O půlnoci z úterý na středu vypneme semafory před Barrandovským mostem ve směru na rychlostní silnici R4 či Zlíchovský tunel,“ sdělil první náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS).

S tím souvisejí i další dopravní opatření, aby měla vozidla přijíždějící z Prahy 4 na Barrandovský most bezpečný nájezd, bude v tomto úseku na Jižní spojce uzavřen pravý jízdní pruh.

V úterý pak na spojku mimořádně vyjela také expresní autobusová linka číslo 125, která bude do pravidelného provozu uvedena 1. října. Linka jede ze Smíchovského nádraží do stanice Háje dvacet minut. „V úterý jsme to vyzkoušeli v souvislosti s Dnem pražské integrované dopravy. Pokud bude provoz na Jižní spojce i nadále plynulý, bude expresní linka skutečně rychlá,“ konstatoval Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, která organizuje pražskou MHD.

Linka tedy nabídne nejrychlejší spojení stotisícového Jižního Města s levobřežní částí Prahy, odlehčí se zejména tramvajím v Ječné ulici a přestupním stanicím metra v centru.

Město bude nyní provoz na spojce podrobně sledovat, aby mohlo případně přijmout další opatření. Vyhrazené pruhy pro autobusy ale zatím neplánuje. „Pokud zde bude provoz plynulý, není k tomu jediný důvod,“ podotkl primátor Pavel Bém (ODS).

Zhoršení o 10 procent

Dobrou zprávou je, že se provoz na Spořilově, kde nyní sjíždějí a kamiony na D1 nebo z ní vyjíždějí, nezhoršil podle očekávání tak kriticky.

„Žádné viditelné zhoršení dopravní situace na Spořilovské nenastalo, skutečností nicméně je, že zde zvýšení intenzity dopravy o zhruba deset procent očekáváme,“ řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Ve chvíli, kdy bude postaven další úsek Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, by měly problémy odpadnout i zde. Stavět by se mohlo začít už v příštím roce, pokud vše půjde podle plánu a hotovo by pak mohlo být v roce 2013 nebo 2014. Tím se i výrazně zkrátí cesta kamionů jedoucích od Mladé Boleslavi respektive Hradce Králové. Zatímco dnes musejí urazit zhruba 22,6 kilometrů, po otevření nového úseku to bude jen 12,6.

100 milionů pro klid

Zlepšení dopravní situace, ale i snížení hlukové zátěže a také snížení objemu emisí pak po prvním dni, kdy kamiony nesmějí na Jižní spojku, hlásí například z Barrandova, Braníka nebo Krče.

Zlepšila se také situace v ulici Branická, kde denně projede 484 spojů MHD, jedná se přitom o jedinou spojovací komunikaci pro velkou část Prahy 4 s levým břehem a Smíchovským nádražím.

Náměstek primátora Blažek pak ještě dodal, že kvůli vyšší dopravě město zaplatí v příštím roce asi 100 milionů korun na odhlučnění domů. Mělo by se jednat například o bezmála dva kilometry protihlukových stěn o výšce čtyř metrů.

Okruh kolem Balabenky, to jsou plány města

Po otevření jižní části Pražského okruhu se zásadně mění doprava v hlavním městě. Přesto je to jen dílek v celé škále změn, které Prahu čekají v následujících sedmi až deseti letech.

Ta první z nich by měla nastat ještě v letošním roce na severu metropole. Dokončena by totiž měla být Vysočanská radiála. „Práce postupují tak, že by měly být ke konci roku hotové. Radiála by měla výrazně ulehčit dopravě v oblasti Vysočan, Hloubětína a Kyjí,“ potvrdil radní hlavního města pro oblast dopravy Radovan Šteiner (ODS).

Navázat by na to měla stavba Radlické radiály, která je zčásti zprovozněna. „Máme všechna potřebná povolení. V příštím roce bychom mohli dělat průzkumné štoly, protože velká část bude vedena tunelem," dodal radní.

Po dokončení propojí Městský okruh od Mrázovky po Rozvadovskou spojku. Následovat by mělo dokončení tunelového komplexu Blanka. Poté by mohla být hotova část Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.

Další dopravní priority pro Prahu pak jsou pokračování stavby Pražského okruhu na severozápadě města, zejména kolem Suchdola. Tento úsek ale dlouhodobě provázejí potíže ohledně vedení okruhu, když obyvatelé Suchdola a okolí prosazují jinou variantu vedení, než hlavní město.

Po Blance by pak měla začít také stavba další části Městského okruhu z Pelc-Tyrolky přes Balabenku, Jarov do Štěrbohol. Dnes jsme schválili pokračování procesu EIA, kdy bude tento úsek projednáván jako celek,“ dodal Šteiner.