První den výluky tramvajové tratě v úseku mezi Strossmayerovým náměstím a Hradčanskou způsobil kolaps dopravy, který Praha dlouho nezažila.

Důvod? Budování tunelu Blanka si vyžádalo omezení dopravy na Letné.

Od ranního zahájení provozu řidiči mířící ulicí Milady Horákové k Letenskému tunelu ztratili možnost jet jedním pruhem, protože ten bude až do konce června vyhrazen jen pro náhradní autobusy.

Dopravu zastavili neukáznění řidiči

Bylo tedy jen otázkou času, kdy doprava na Letenské pláni začne kolabovat. A zácpy na sebe skutečně nenechaly dlouho čekat. Už po sedmé hodině ráno se z Letné a jejího okolí stalo jedno velké parkoviště.

Neukáznění a nervózní řidiči záhy přestali respektovat vyhrazený jízdní pruh, takže v něm „uvěznili“ autobusy MHD. Ty pak nabíraly až půlhodinová zpoždění.

Na kritickou situaciv úterýodpoledne zareagoval primátor Pavel Bém, který svolal krizový tým. „Ranní dopravní situaci považuji za absolutně neudržitelnou a při veškeré úctě k dosud realizovaným opatřením jsem svolal krizový tým k analýze a řešení stávající situace,“ sdělil Bém Deníku.

Auta blokovala tramvaje

Dopravní situace se postupně zhoršovala a stávala se kritickou. Auta ucpala oblast Prašného mostu, Hradčanské a Špejcharu. Zároveň blokovala i tramvaje v Badeniho ulici, kudy vedla z Malostranské objízdná trasa.

Tramvaje stály také ve směru od Petřin a Bílé Hory. Mezi osmou a devátou hodinou ranní zablokovalo trať v tomto směru zhruba osm tramvajových souprav, které se jen velmi pomalu pohybovaly směrem k Hradčanské.

„Pěšky bych to zvládl dvakrát rychleji. Lituji, že jsem do vozu nastoupil,“ rozčiloval se jeden z uvězněných cestujících Jiří Sehnoutka.

Hana Bílková, bydlící přímo na Letné, si postěžovala, že jí výluka také zdržela: „Náhradních autobusů sice jezdí dost, ale ráno byly dost přeplněné. Mohla jsem nastoupit až do třetího.“

Ve středuby měla být situace lepší.

Uzavřený tunel

Jiří Rauch, který právě v tuto dobu cestoval do práce na Staré Město, Deníku sdělil, že ho taková situace zaskočila. „Musel jsem vystoupit z tramvaje číslo 18 už na zastávce Vozovna Střešovice a sejít pěšky na metro Hradčanská po chodníku plném nervózních lidí. Do práce jsem kvůli tomu dorazil o 15 minut později.“

Cestující Martin Spilka taktéž uvízl v ranní zácpě na Prašném mostě. Potvrdil, že situace byla pro většinu spolucestujících stresující. „Lidé chvátali, strkali do sebe a reptali.“

Ještě během ranní špičky byla díky tomu přijata dílčí opatření kolem Špejcharu a na Klárově, na nejkritičtějších místech se objevili policisté.

Několikrát byl také uzavřen Strahovský tunel ve směru ze Smíchova a policie na dálku regulovala semafory. „Dělali jsme, co jsme mohli, ale nekázeň řidičů byla obrovská,“ řekl pražský policejní mluvčí Tomáš Hulan.

Změny mají zlepšit situaci

Krizový tým složený ze zástupců magistrátu, dopravního podniku i policie během odpoledne přijal několik opatření. Od dnešního rána bude například jednosměrná ulice Badeniho v úseku Chotkova – Na Valech či bude zrušena tramvajová zastávka Malostranská na nábřeží Edvarda Beneše.

V pátek projedná krizový tým varianty tramvajových provizorií v oblasti Letné a také možnosti preferenčních opatření hromadné dopravy.

„Priority jsou jasné. Plynulost, preference MHD a funkční navigační systém pro řidiče osobních automobilů,“ dodal primátor Pavel Bém.

Situaci pro vás nadále sledujeme.

JAN PUCI, JAKUB KRUPKA