Dráhy tvrdí, že změna má mimo jiné ulehčit cyklistům cestování, neboť jim garantuje místo v soupravě. Třicetikorunovou místenku pro kolo dosud potřebovali cyklisté pouze ve vlacích vyšších kategorií, InterCity, EuroCity a SuperCity Pendolino. Povinná místenka pro obyčejné rychlíky, které většinou do jižních Čech míří, je novinkou letošní sezony.

Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala nové místenky hájí a uvádí dva důvody pro jejich zavedení. Na trase Praha - Budějovice se nyní buduje tzv. IV. železniční koridor a dochází k častým výlukám vlakového provozu. Náhradní dopravu zajišťují autobusy, kola pak vozí nákladní automobil. "Možnosti náhradní přepravy jízdních kol jsou omezené a není to zase tak jednoduché, tak potřebujeme vědět, kolik kol pojede," řekl Kubala.

Druhým důvodem je podle Kubaly enormní zájem o přepravu bicyklů na této trase. "Na tento směr je zájem obrovský a my jsme nebyli schopni i přes přidání posilových vozů garantovat těm cyklistům místo," řekl. U vlaků prý často docházelo k hádkám s cyklisty, kteří se již nevešli, což způsobovalo zpoždění. "Nyní cyklistům ručíme, že pokud mají tu místenku zakoupenou, že se do toho vlaku vejdou," dodal.

Stížnosti na špatnou informovanost Kubala odmítá s tím, že je vše vyznačeno v jízdním řádu. Protože vlak zůstává pro cyklisty jednou z mála možností, jak přepravit kola na větší vzdálenost, měli by si dávat pozor na ikonku kufříku v rámečku. Právě ta znamená v jízdním řádu "úschova během přepravy a povinná rezervace místa pro jízdní kolo".