Zapotřebí je mít roční předplatné na kartě Lítačka nebo v mobilní aplikaci PID Lítačka či na Inkartě Českých drah. Poté je potřeba si stáhnout do telefonu aplikaci provozovatelů Rekola nebo Nextbike a vytvořit si na ní účet a propojit jej s Lítačkou, tuto možnost nabízejí hned při svém spuštění na hlavní obrazovce. Nutné je v nich zadat přihlašovací email a heslo z Lítačky.

Ten, kdo má pouze papírový kupon zakoupený od dopravního podniku, má smůlu, s mobilní aplikací jej totiž propojit nelze. Jde však si papírový kupon převést do elektronické karty Lítačka a pak postupovat, jak je uvedeno výše.

A jak se dá kolo půjčit? Aplikace provozovatelů kol na mapě zobrazuje, kde se nachází nejbližší kolo nebo prostě lze přijít k zaparkovanému kolu. Poté je v aplikaci zapotřebí kliknout na tlačítko začít jízdu a naskenovat QR kód na rámu bicyklu a jedeme.

Za 15 minut se dá ujet i pět kilometrů v závislosti na terénu a dojet k nejbližší stanici metra či tramvaje a tam kolo zaparkovat. Faktem je, že cyklostojany v poslední době vyrostly u stanic metra jako houby po dešti. Kdo si není jist, zda za tento čas stihne do své destinace dojet, může využít v aplikacích plánování cest.

Rekola své cyklisty ještě navíc tři minuty před ukončením této doby upozorní SMS zprávou. Po uplynutí čtvrt hodiny se účtuje standardní sazba, kolo jsme si při redakčním testu půjčili celkem na půl hodiny za 24 korun.

Při vracení Rekola je zapotřebí pořídit fotografii, což vede cyklistu k tomu, že stroj nenechá nikde povalovat, Nextbike lze vrátit pouze v určených stanicích. Rozšiřování zón, kde si mohou lidé kolo půjčit či vrátit, se však zatím nechystá.

Pohodlí při jízdě je obdobné, kola s přehazovačkou jsou zpřevodovaná na městský provoz a nijak rychle se na nich jet nedá. Oba typy kol jsou do pražských cyklostezek mezi chodce, rodiče s kočárky a pejskaře vybaveny tím nejdůležitějším – zvonkem. V podzimních dnech se určitě hodí větrovka a rukavice.

Vedení města chce během podzimu otestovat zájem lidí. „Po pár měsících projekt vyhodnotíme a uvidíme, jestli a jak má cenu pokračovat dál. Starat se o město není jen o opravách silnic, chodníků a tramvajových tratí nebo budování nové infrastruktury. Musíme zkoušet nové a neotřelé věci. Především v momentě, kdy něco v zahraničí úspěšně funguje,“ doplňuje náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Jiná města

Praha se inspirovala v jiných městech, nicméně Praha v tomto ohledu předběhla například Vídeň, která bude systém propojení MHD a cyklistické dopravy spouštět na jaře 2022, a to s třemi tisíci kol. „Sdílená kola a městská hromadná doprava nejsou konkurencí. Pražané si zároveň mohou vybrat dle svých preferencí a zóny působení jednotlivých poskytovatelů,“ sděluje zakladatel společnosti Rekola Vítek Ježek.

„Chceme tím motivovat lidi k vyššímu využívání hromadné dopravy a nabídnout jim ještě pohodlnější a rychlejší cestu i v místech, kde MHD nenabízí tak časté intervaly,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.