„Jde například o rámcové smlouvy a další velmi odborné dokumenty, které mají mimo jiné nastavit kritéria výběrových řízení, do nichž se budou hlásit potenciální partneři města pro výstavbu bytových domů. Bez těch dokumentů není možné s plánem, který mám podle koaličního programu za úkol, nijak pokročit,“ postěžovala si Marvanová, podle které může blokování ze strany primátora odsunout začátek stavby prvního „pilotního“ domu se 150 byty v Praze 13 až o rok.
Hřib se obává toho, že město nebude mít dostatečné záruky k dlouhodobému udržení pozemků pod družstevními domy ve svém vlastnictví. A lídr hnutí Praha sobě Jan Čižinský má zase podle Marvanové obavy z možného budoucího „kšeftování“ s byty. „To je ale špatné pochopení projektu, ve kterém připadne městu třetina bytů. Zbývající dvě třetiny budou vlastnit družstevníci a ti samozřejmě normálně můžou své podíly prodávat,“ dodala radní.
Podle primátora by však měla politická shoda předcházet odborné. „Je nutné se nejprve shodnout na zásadních vstupních podmínkách, jako jsou kritéria pro výběr družstevníků nebo otázka budoucího vlastnictví městského pozemku poskytnutého družstvu. Paní radní má navíc k dispozici legislativní odbor magistrátu s řadou kompetentních právníků,“ odpověděl na kritiku Hřib.
Šéf klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09) trvá na tom, že zbývající dvě strany porušily koaliční dohodu. „Zatímco TOP 09 a STAN zastávají liberální, pravicovější přístup, zbytek koalice zastává přístup levicový. Projekt dostupného bydlení je zásadní volební slib, který tato koalice dala občanům,“ zlobí se Pospíšil.
Ani týden bez hádky?
Za rok vládnutí koalice snad není týden, aby se spolupráce tří stran na něčem nezasekla. Jednou je to mýto, podruhé centrální stavební úřad, případně obsazování manažerských postů v městských firmách.
Po Pražské plynárenské jde nyní třeba podle serveru Zdopravy.cz o městského dopravce. Polemika se totiž rozjela kvůli nominaci Slováka Mateje Augustína do představenstva dopravního podniku (DPP). Augustína navrhly Spojené síly s tím, že jde o manažera bez napojení na české vlivové skupiny.
Části koalice vadila jeho historie, spojená s érou expremiéra Roberta Fica. Před deseti lety vedl Augustín vysoce ztrátovou státní železniční společnost Cargo Slovakia. Slovenský manažer nakonec do vedení DPP nepůjde.