Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik nemá peníze, cestující to zřejmě brzy pocítí

Praha- Hrozí snížení dopravní obslužnosti či zdražování jízdného. Město je připraveno uvolnit peníze z přebytku z loňského roku. Musí se ale počkat na výsledky hospodaření.

26.1.2009 4
SDÍLEJ:

NAJDOU SE NA NĚ PENÍZE? Vozový park stárne, chybí čím dál více autobusů. Zatímco sociální demokraté navrhují vzít miliardu a půl ze stavby městského okruhu rovnou, zástupci ODS chtějí počkat, kolik zbyde neutracených peněz z loňského roku./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Cestující se musejí připravit na to, že jim reálně hrozí zhoršení kvality přepravy v městské hromadné dopravě. Důvodem jsou nízké provozní dotace na rok 2009 pro dopravní podnik. Město letos z rozpočtu uvolní 7,1 miliardy korun.

Potřeba by ale bylo o 1,9 miliardy více a to i přesto, že dopravnímu podniku se výrazně podařilo snížit provozní náklady.

Čtyři nepříjemná opatření

„Pokud nedostaneme větší částku na provoz, jsme připraveni zareagovat, nabízí se čtyři kroky, které můžeme udělat k dalšímu snížení nákladů,“ sdělil generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Tyto kroky by však pro cestující nebyly vůbec příjemné. Buď by se snížily výkony, tedy dopravní obslužnost, dále se uvažuje o změně některých tarifů.

„Znamenalo by to zvýšení cen zejména jízdních časových kuponů na delší období. Dalším krokem by mohlo být snížení kvality služeb, v praxi by to znamenalo, že bychom šetřili na mytí vozů či odstraňování graffiti,“ pokračoval Martin Dvořák. Poslední možností je vzít si úvěr od banky.

„To považuji za krajně nesystematické a nevhodné. Doufám, že k takovým krokům nedojde. I pro město by to bylo velmi nevýhodné a stálo by to hodně peněz,“ reagoval předseda finančního výboru Petr Hulinský (ČSSD).

Jak byste řešili problém Vy? HLASUJTE v naší anketě.

Přesun peněz z městského okruhu

Napondělním jednání finančního výboru pak navrhl jeho člen Karel Březina (ČSSD), aby bylo přesunuto 1,5 miliardy korun z rozpočtu na stavbu městského okruhu.

„Peněz na stavbu je tolik, že stejně jako vloni nebudou podle mého názoru profinancovány. Proto by se mohla zmíněná částka přesunout. Až bychom měli výsledky hospodaření města za rok 2008 a bude známý přebytek, peníze bychom mohli vrátit zpět na městský okruh, popřípadě dále navýšit dotace dopravního podniku,“ vysvětlil Březina.

Prošel Štajnerůvnávrh počkat

S tím však zásadně nesouhlasil radní a člen výboru Radovan Šteiner (ODS). Ten navrhl, aby dopravní podnik dostal peníze až ze zmíněného přebytku rozpočtu. „Až budou výsledky hospodaření známé, jsem připraven dát návrh, aby byly peníze z přebytku prioritně určeny právě pro dopravní podnik,“ konstatoval radní.

Právě návrh radního Šteinera na přesun peněz z přebytku prošel hlasováním výboru. Z 13 členů bylo při hlasování přítomno jen 7 (celkem se zúčastnilo 8 členů) a ruku pro nakonec zvedli všichni. To ale bude nejdříve za několik měsíců a DP navíc nemůže mít jistotu, jak vysoká částka to bude.

Peníze na nákup a opravy, žalostný stav

Ještě horší je možná situace u investiční dotace pro DP. Ta je letos ve výši 2 miliardy. „Přičemž jedna miliarda padne na zaplacení dostavby nových stanic metra C. Dopravnímu podniku tak zůstane 1 miliarda, a to je vůbec nejméně za posledních deset let,“ pokračoval Březina s tím, že bude nutné navýšit i investiční dotace.

V současné době tak nejsou žádné peníze například na nákup nových autobusů, přitom právě vozový park je zřejmě v nejkritičtějším stavu a dopravní podnik ho nutně potřebuje obnovit. „V současné době je u konce výběrové řízení a o výsledcích bude muset ještě rozhodnout představenstvo. V případě nákupu autobusů by se jednalo o zakázku ve výši zhruba 4 miliard,“ doplnil Martin Dvořák. Zatím by však DP neměl peníze, aby mohl smlouvy uzavřít.

Ze samotného jednání finančního výboru odcházel ale generální ředitel Dvořák spokojen. „Jsem rád, že se touto situací výbor zabývá,“ uzavřel.

Autor: Lukáš Marek

Jak by mělo město řešit nedostatek peněz na MHD?

A) Vzít 1,5 miliardy ze stavby okruhu ihned.

64 %

B) Dát až přebytek z minulého roku.

28 %

C) Snížit kvalitu MHD.

0 %

D) Zvýšit jízdné.

8 %

Hlasovalo: 36

Anketa byla ukončena

26.1.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Ondřej Kolář.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení