Lanová dráha na Petřín by mohla dostat mladšího sourozence. Alespoň podle kandidáta na starostu Prahy 5 Jana Skalického. Lanovka by měla vést z Barrandova do Nových Butovic, a kdyby k její realizaci došlo, mohla by se stát vděčným cílem turistů: vést by totiž měla nad přírodní rezervací Prokopského údolí a s přehledem by se stala nejdelší lanovkou v Praze. Má být totiž čtyřikrát delší než dráha na Petřín.

Skalický svému návrhu hodně věří. „Existuje studie 
s jasnými čísly, vizí i cenou, a pokud dostanu důvěru od občanů Prahy 5, lanovka mezi Barrandovem a Novými Butovicemi nezůstane jen na papíře,“ tvrdí muž, který je v současnosti předsedou Asociace DOL (kanálu Dunaj-Odra-Labe) a bývalým šéfem Ředitelství vodních cest.

Podporu však bude hledat těžko. Současné vedení Prahy 5, magistrát i pražský dopravní podnik, do jehož integrovaného dopravního systému by se lanovka měla zařadit, totiž 
o projektu nehodlají diskutovat.

„Dopravní podnik o podobném projektu neuvažuje 
a ani se v něm nijak neangažuje. Prioritou je teď pro nás jednoznačně dokončení prodlouženého úseku trasy metra A a výstavba nové trasy metra D,“ říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Pokus číslo 2

Projekt není nový. Skalický s plánem na lanovku přišel už před pěti lety, když byl na Praze 5 zastupitelem za ODS. Teď, jako kandidát nového hnutí Pro Prahu, ho oprášil 
v době předvolební kampaně.

Lanovka by podle jeho vize měla být dva kilometry dlouhá, přesně 2062 metrů, a trasu ujet za šest minut. Pro srovnání: dráha na Petřín měří 510 metrů. „Kabiny by byly schopny přepravit až 550 lidí za hodinu 
a výrazně zkrátit dobu cestování," říká Skalický.

„Velkou výhodou by také bylo, že v případě nějaké opravy či rekonstrukce tramvaje na Barrandov může být lanovka důležitou dopravní alternativou a nezapomínejme, že spádovou nemocnicí pro občany Barrandova je Nemocnice Motol, kam by lanovka zkrátila cestu na polovinu času. Navíc na straně Prahy 13 je mnoho kancelářských budov, kam dojíždějí lidé za prací a určitě by uvítali dojezdový čas šesti minut," argumentuje dál.

Zásah do rozpočtu 
i Prokopského údolí

Kolik by to celé stálo? 600 milionů korun. Velkou část prostředků by podle Skalického bylo možné získat z Evropské unie. Částečně by se do financování projektu muselo zapojit i hlavní město Praha. A zde by Skalického čekalo těžké jednání.

Současný primátor Tomáš Hudeček totiž na dotaz Pražského deníku, který se týkal i loňského plánu pro změnu starosty Prahy 7 Marka Ječménka spojit lanovkou Holešovice, zoologickou zahradu v Troji, Bohnice a Dejvice, zareagoval jednoznačně: „Budovat lanovky ve městě je obecně kravina! Jisté opodstatnění mohou skýtat pouze na turisticky obzvlášť atraktivních lokacích či ve zcela výjimečných případech. Obávám se, že ani jeden z uvedených projektů v současné podobě tato kritéria nesplňuje," řekl primátor.

Zastupitel páté městské části za Stranu zelených Ondřej Velek zase už před časem, kdy se 
o projektu mluvilo, poukazoval na to, že by lanovka byla výrazným zásahem do přírodní rezervace Prokopského údolí. Tomu Skalický oponuje.

Je v tom ekologie

„Naopak to bude mít pozitivní efekt. Zaprvé existuje technické řešení pouze s jedním sloupem uprostřed, tak aby zásah do krajiny byl co nejmenší, a navíc bude lanovka součástí parku Barrandov, který je důležitý pro volnočasové aktivity obyvatel sídliště, jelikož podobné aktivity sídliště neposkytuje," popisuje autor návrhu.

Lanovka podle něho odlehčí Prokopskému a Dalejskému údolí i Ořechu, přes který dnes lidé musí jezdit. „Zároveň to Barrandov efektivně napojí na metro a v případě opravy tramvaje nebudou muset lidé jezdit autobusy - i v tom je ta ekologie," říká Skalický.

Odmítavý postoj současného vedení magistrátu nebo Prahy 5 podle něho není podstatný, protože po komunálních volbách se může leccos změnit.

Na Praze 7 lanovka nebude

Zatímco o lanovce na Praze 5 tak minimálně do říjnových voleb může být slyšet, osud má s největší pravděpodobností zpečetěn jiný smělý plán: lanovka, kterou chtěl pro změnu na Praze 7 (zasahovala by ale i do území Prahy 6 a 8) tamní starosta Marek Ječmének.

Ten loni 
v listopadu zaslal primátoru Tomáši Hudečkovi dopis 
s myšlenkou zvážit vypracování studie na vybudování lanovky o deseti zastávkách, která by cestující z Nádraží Holešovice zavezla do trojské zoo, botanické zahrady, Bohnic či Dejvic.

Záměr, který počítal například s parkovištěm pro 300 aut 
u každé zastávky, a podle velmi hrubých odhadů by vyšel na půl miliardy korun - žádná podrobná studie však vypracovaná nebyla - sice na konci loňského roku vyvolal mediální ohlas, dál se o něm už však nemluvilo.

Plán je u ledu

Mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš teď na dotaz Pražského deníku přiznal, že plán, s kterým starosta poprvé vyrukoval už v roce 2010, když nastoupil do funkce, je u ledu.

„Už dříve jsme věděli, že to není projekt, který bychom mohli realizovat pouze my. Prostorově a finančními náklady přesahoval naši městskou část, proto jsme chtěli otevřít diskusi na toto téma se starosty ostatních městských částí a hlavně zástupci magistrátu. Zpětná vazba ale nebyla nijak výrazná, takže dál se tato idea nevyvíjí," uvedl mluvčí sedmé městské části.